آموزشآموزش رمز ارزآموزش ماینینگارزهای دیجیتالاستخراجبلاکچین

اثبات کار (Proof of Work) چیست ؟

اعتبار ماینرها بر اساس ثبت بلاک ها در زنجیر بلاک

اثبات کار (Proof of Work) چیست ؟

برای ثبت بلاک جدید توسط ماینر (Miner) در سیستم بلاک چین (BlockChain) احتیاج به پردازش های زیاد می باشد که این عمل باید توسط ماینرهای معتبر انجام گیرد تا در ازای دریافت پاداش استخراج (Mining)، این کار به درستی انجام گیرد.

در واقع اثبات کار (Proof of Work – POW) اعتبار ماینر جهت استخراج را نشان می دهد. هر میزان نرخ اثبات کار بالاتر باشد، احتمال تایید بلاک جدید و ثبت آن توسط سیستم بالاتر می رود.

این به این معنی است که اگر 2 یا چند ماینر، در مدت زمان محدود ثبت بلاک جدید، بتوانند محاسبات رمزنگاری بلاک (Hashed Block) جدید را به درستی انجام دهند آنگاه بلاک آن ماینری تایید می گردد که اثبات کار بالاتری داشته باشد.

در واقع اثبات کار (Proof of Work - POW) اعتبار ماینر جهت استخراج را نشان می دهد

اگر 2 یا چند ماینر، که احتمال آن کم می باشد، بتوانند رمزنگاری را به درستی و با نرخ مساوی انجام دهند و همچنین دارای نرخ اثبات کار برابر باشند آنگاه در صورت تایید سیستم، شاخه دیگری نیز در کنار مسیر اصلی تشکیل می شود.

تایید مسیر اصلی نهایی نیز پس از ثبت 1 یا چند بلاک جدید مشخص می گردد که توضیح آن در بخش شاخه (Bitcoin Fork) موجود می باشد. نرخ اثبات کار نشان دهنده اعتبار ماینر ها می باشد پس اگر ماینری اقدام به دستکاری و هک اطلاعاتی سیستم نماید آنگاه این اعتبار از وی ساقط شده و اثبات کار وی لغو می گردد.

از این رو تمامی سیستم بلاک جدید ثبت شده را برای تایید چک می کند پس احتمال دستکاری سیستم تقریبا غیر ممکن می باشد و ماینر با دستکاری اطلاعات فقط به اعتیار خود لطمه می زند.

اثبات کار در سیستم بلاک چین بیت کوین (Bitcoin BlockChain) مورد استفاده قرار گرفته است. بر خلاف بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) به واسطه روش دیگری به نام اثبات سهام (Proof of Stake – POS) میزان اعتبار ماینرها و در نتیجه قدرت ثبت بلاک جدید آنها را مشخص می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا