آموزشاصول اولیه بازار آتی

هج کنندگان

هج کنندگان بازار های آتی به دو دسته تقسیم می شوند و آنها سفته بازان و هجر ها هستند

هج کنندگان

هج کنندگان بازار های آتی به دو دسته تقسیم می شوند: سفته بازان و هجر ها

تمامی کشاورزان، تولیدکنندگان، وارد کننده و صادرکنند گان همگی می توانند هجر باشند. یک هجر برای اطمینان حاصل کردن از این که محصولش در بازار نقدی فروخته می شود، در بازار آتی خرید و یا فروش می کند. این کمک می کند تا در برابر ریسک های قیمت محافظت شوند و می تواند به عنوان یک نوع بیمه در نظر گرفته شده است.

اگر شما قصد خرید در بازار آتی را داشته باشید، سعی می کنید تا قیمت را تا حد ممکن پایین بیاورید. برعکس، اگر شما قصد فروش یک قرار داد را داشته باشید، سعی می کنید که قیمت آن را تا اندازه ای که ممکن است یالا ببرید. با این حال، قرارداد آتی قیمت قطعی را برای هر دو طرف قرار داد فراهم می کند، که خطرات ناشی از نوسان قیمت را کاهش می دهد. به کار گیری هجر با استفاده از قرار داد های آتی میتواند به عنوان ابزاری برای قفل کردن قیمت قابل قبول حاشیه (margin) بین هزینه ی مواد خام و قیمت نهایی خرده فروشی، استفاده شود.

در اینجا یک مثال است، فرض کنید که یک متخصص نقره نیاز به یک مقدار مشخصی نقره در شش ماه آینده برای ساخت جواهراتی که قبلا در یک کاتالوگ تبلیغ شده است، دارد. از آنجایی که قیمت جواهرات در حال حاضر تنظیم شده است، هر گونه افزایش هزینه نقره را نمی توان به خریدار خرده فروشی منتقل کرد و به جای آن، جواهر ساز باید این هزینه را تقبل کند. بنابراین جواهر ساز می تواند یک قرارداد آتی نقره را به منظور محافظت در برابر افزایش احتمالی قیمت نقره، خریداری کند.

سفته بازان

دیگر شرکت کننده ی بازار قصد کاهش سود را ندارد و حتی از ماهیت مخاطره آمیز بازار نیز سود می برند. این شرکت کنندگان سفته بازان هستند که قصد دارند از نوسانات شدید بازار که هجرها از آن دوری می کنند، سود ببرند. هرچند هجر ها می خواهند بدون توجه به آنچه که سرمایه گذاری می کنند خطر خود را به حداقل برسانند، سفته بازان می خواهند خطر خود را افزایش دهند و بنابراین سود بالقوه را به حداکثر برسانند. و برخلاف هجر ها ، سفته بازان نمی خواهند که کالای اساسی خود را داشته باشند. در عوض، آن ها برای به دست آوردن سود از افزایش و کاهش قیمت های بازار وارد آن می شوند. در این جا یک مقایسه ی کوچیک را آورده ایم:

در یک بازار سریع که اطلاعات به طور مداوم تغذیه می شود، سفته بازان و هجر ها از یکدیگر سود میبرند. هرچه به تاریخ انقضای قرارداد نزدیک ترمی شویم، اطلاعات بیشتر و بهتری نسبت به کالای خاص منتشر ی شود. در نتیجه، شرکت کنندگان در بازار می توانند یک انعکاس دقیق تر از عرضه و تقاضا و قیمت مربوطه در زمان نزدیک به انقضای قرارداد را انتظار داشته باشند.

رگولاتورها

بازار آتی ایالات متحده توسط کمیته معاملاتی آینده کالاها (CFTC)، که یک سازمان مستقل از دولت ایالات متحده است و توسط قانون کمیته معاملاتی آتی کالا تأسیس شده است، رگوله می شود. بازار آتی نیز تحت نظارت انجمن ملی آینده (NFA) کهیک سازمان خود رگوله مجاز توسط کنگره ایالات متحده و تحت نظارت CFTC است، قرار دارد.

یک کارگزار و یا شرکت باید توسط CFTC برای صدور، خرید یا فروش قراردادهای آتی ثبت نام تایید و ثبت نام شده باشد. کارگزاران آتی نیز باید در NFA و CFTC برای انجام کسب و کار ثبت نام کنند. CFTC دارای قدرت پیگرد قانونی از وزارت دادگستری است، در حالی که نقض قوانین اخلاقی و رفتار اخلاقی شرکت NFA می تواند از خرید و مبادله آتی یک شرکت یا فرد به صورت دائم جلوگیری کند. درک این مقررات برای تریدر ها آتی مهم است و باید اطمینان حاصل کنید که کارگزاران تریدر ها یا شرکت هایی که از طرف آنها عمل می کنند حتما مجوز CFTC را دارند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت CFTC SmartCheck متخصصان و شرکت های مالی متخصص را جستجو کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا