آموزشارزهای دیجیتاللایت کوینلیست دیجیتال ارزها

لایت کوین (Litecoin) چیست؟

نقره ی نوین و برادر کوچک بیت کوین

لایت کوین (Litecoin) چیست؟

لایت کوین یا (LTC) ارز دیجیتال غیر متمرکز و همتا به همتایی است که در تاریخ 7 اکتبر 2011 منتشر و در 13 اکتبر همان سال به صورت زنده، عرضه شد.

در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، بیت کوین را به عنوان طلای نوین و لایت کوین رابه عنوان نقره ی نوین و برادر کوچک بیت کوین می شناسند.

با وجود قرار داشتن لایت کوین در لیست 10 ارزدیجیتال برتر از نظر سرمایه، این ارز آن چنان شناخته شده نیست. اما به محض آشناییی با جزئیات و ویژگی های آن، شما هم یکی از طرفداران این ارز دیجیتال خواهید شد.

حقیقت لایت کوین

لایت کوین توسط کارمند سابق گوگل، چارلی لی Charlie Lee تاسیس شد. لایت کوین یکی از اولین fork های مشتری هسته بیت کوین بود که به عنوان یک راه حل برای برخی از مسائل مربوط به محدودیت ها، مقیاس پذیری و به ویژه تعداد تراکنش هایی که در یک زمان معین می توان پردازش کرد، با بیت کوین پیشنهاد شد.

هزینه ی تراکنش های لایت کوین بسیار پایین تر از بیت کوین است و آن را قادر می سازد تا پرداخت ها را در حدود 4 برابر سریع تر انجام دهد.

توجهات اصلی به بیت کوین در سال 2013 زمانی که قیمت آن تا حدود 15 برابر بیشتر شد، جلب شد. این افزایش ناگهانی کوتاه مدت بود و حدود دو سال است که قیمت آن در محدوده ی 4 دلار برای هر LTC ثابت شده است. در انتهای سال 2017 که تمامی ارزهای دیجیتال در حال رشد بودند، لایتکوین نیز افزایش چشمگیری را تجربه کرد.

لایت کوین با اتخاذ فن آوری های جدید مانند Segregated Witness و اجرای اولین معامله یLightning Network که توانست 0.00000001 LTC را از سوئیس به ایالات متحده در یک ثانیه ارسال کند، ارز نو آورانه ایمحسوب می شود.

لایت کوین، نقره ی نوین

یک دلیل وجود داردکه چرا لایت کوین با بیت کوین بسیار مقایسه میشود. به جز چندین تمایز جزئی، لایت کوین دقیقا هدف بیت کوین را دنبال می کند. در واقع، این ارز یکی از fork های اولیه ی بیت کوین بوده است.

مقایسه بیت کوین با لایت کوین نه تنها از دیدگاه آسودگی قابل درک است، بلکه به ما اجازه می دهد تا در زمینه های مختلفی در سطح تکنولوژیکی قرار بگیریم.

با استفاده ی لایت کوین از شبکه ی همتا به همتا، قادر است همان کاری که بیت کوین انجام می دهد را با هزینه ی کمتر و سرعت بیشتر اجرا کند.

سرعت

زمان تأیید معامله نقش بسیار مهمی در تعیین سرعت یک ارز دارد. تأییدیه ی بیت کوین معمولا حدود 10 دقیقه طول می کشد و به طور مداوم با دوره هایی که به مدت 2،548 دقیقه می رسد افزایش می یابد. شبکه لایت کوین قادر به تأیید معاملات با سرعتی بسیار زیاد است.

دوره تأیید لایت کوین در 2.5 دقیقه ثابت است. به ازای زمان سپری شده برای تایید هر بلوک فردی در بیت کوین، 4 بلوک لایت کوین به همان اندازه تایید می شوند.

هزینه

هزینه فرستادن هر واحدی از لایت کوین در حدود 0.09 دلار است، در حالی که این هزینه برای بیت کوین در حال حاضر حدود 5.00 دلار است.

استخراج

یکی از اهداف لایت توزیع یکنواخت تر قدرت هش نسبت به شبکه بیت کوین است. مشکلی که چارلی لی، موسس لایت کوین سعی در رسیدگی به آن را داشت، این بود که قدرت هش در شبکه بیت کوین تا حد زیادی به استخر های معدن و گروه های ماینر و به مقدار کمی به زیر مجموعه ی ماینر ها(کمتر غیر متمرکز) توزیع شده است.

هدف لایت کوین غیر متمرکز کردن قدرت هشینگ است. 84 میلیون لایت کوین می تواند استخراج شود که سبب می شود رقابت در استخراج کمتر شود زیرا با رقابتی شدن استخراج، هزینه ی معاملات نیز بالا میرود. بنابراین، لایت کوین بهتر است؟

در مقایسه با بیت کوین که سرمایه ی بازای حدود 33 برابر بزرگتر دارد، لایت کوین چندین مزیت دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه های معامله پایین تر، زمان پردازش سریع تر معامله، شبکه های استخراج بیشتر و غیر متمرکزبودن، آن را به سکه ی بهتر برای معاملات کوچک تبدیل میکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا