آموزشاصول اولیه بازار آتی

بازار چگونه عمل می کند؟

بازار متمرکز برای خریداران و فروشندگان از سرتا سر دنیا برای ملاقات و ورود به قرارداد های آتی است

بازار چگونه عمل می کند؟

بازار آتی یک بازار متمرکز برای خریداران و فروشندگان از سرتا سر دنیا برای ملاقات و ورود به قرارداد های آتی است. در حالیکه به طور سنتی تجارت در محل هی فیزیکی صرافی ها با استفاده از یک سیستم فریاد انجام می گرفت، امروزه اکثر مبادلات از سیستم های معاملاتی الکترونیکی استفاده می کنند که هزینه ها را کاهش می دهند و سرعت اجرای تجارت را تقویت می کنند.

هر قرارداد آتی مربوط به یک کالای اصلی یا ابزار مالی و تاریخ تحویل مشخصی است و قیمت هر قرارداد در طول جلسه معاملاتی در واکنش به رویدادهای اقتصادی و فعالیت های بازار تغییر می کند. تقریبا تمام قراردادهای آتی با پول نقد تنظیم می شوند و بدون تحویل فیزیکی واقعی کالا پایان می یابد.

قرار داد آتی دقیقا چیست؟

فرض کنید که شما تصمیم به عضویت در cable TV دارید. به عنوان خریدار، شما با شرکت cable به توافق می کنید تا تعداد مشخصی از کانال ها را با یک قیمت مشخص در هر ماه برای سال آینده دریافت کنید. این قرارداد با شرکت cable مانند یک قرارداد آتی است که در آن شما موافقت کردید که یک محصول را در یک تاریخ در آینده با قیمت و شرایط تحویلی که قبلا تنظیم شده است، دریافت کنید. شما قیمت خود را برای 12 ماه آینده تضمین کرده اید، حتی اگر قیمت آن در آن زمان افزایش یابد. با ورود به این توافقنامه، شما خطر خود پرداخت هزینه بالاتر در آینده را کاهش می دهید.

این روشی است که بازار آتی کار می کند. می توان بجای اینکه یک ارائه دهنده کانال های تلویزیون و یک مصرف کننده، یک تولید کننده گندم که در تلاش برای اطمینان از قیمت فروش محصول فصل آینده و نانوایی را در تلاش برای کاهش قیمت خرید در آینده است مثال بزنیم. ممکن است کشاورز و نانوا قرارداد آتی را به ازای 5000 بوشل گندم به قیمت 4 دلار در هر بوشل به ازای تحویل در ماه می امضا کنند. با وارد شدن به این قرارداد آتی، کشاورز و نانوا بر سر قیمتی توافق می کنند که هر دو بر منصفانه بودن آن در ماه می اعتقاد دارند. این قرارداد (و نه گندم ) پس از آن می تواند در بازار آتی خریداری و فروخته شود.

یک مفهوم مهم این است که یک قرارداد آتی توافقی دو طرف است: یک فرد وارد پوزیشن فروش شده است، توافق می کند تا کالا را سر موعد تحویل دهد و فردی وارد پوزیشن خرید شده است توافق میکند تا کالا را دریافت کند. در سناریوی فوق، کشاورز پوزیشن فروش را دارد زیرا موافقت کرده گندم خود را به فروش برساند و تولید کننده نان با پوزیشن خرید موافقت کرده که گندم را بخرد. حتی زمانی که هیچ کالایی درگیر نیست، برای مثال قرارداد آتی شاخص سهام، خریداران و فروشندگان هنوز هم با هم همپوشانی دارند: همواره یک سرمایه گذاران در طرف دیگر ترید شما وجود دارد.

این یک فرآیند ناشناخته به حساب می آید: صرافی های الکترونیک در طی هر جلسه معاملاتی در زمان واقعی خریداران و فروشندگان از سراسر جهان را با یکدیگر مطابقت می دهند. و در نظر داشته باشید: بیشتر قراردادهای آتی پیش از انقضای قرارداد، بدون پرداخت هیچ جریمه فیزیکی، به صورت نقدی حل می شوند.

سود و زیان – پرداخت نقدی

اگر قراردادهای آتی خود را ترید می کنید، سود و زیان شما بستگی به جنبه های قیمت روزانه بازار برای آن قرارداد دارد. به عنوان مثال، روز بعد از اینکه کشاورز بالا و نانوا قرارداد آتی خود را به مبلغ 4 دلار در هر بوشل افزایش امضا کردند قیمت هر بوشل گندم به 5 دلار رسید. کشاورز به عنوان فروشنده 1 دلار به ازای هر بوشل را از دست داده است، زیرا قیمت فروش هر بوشل گندم از آنچه که با نانوا توافق کرده بودند، 1 دلار افزایش یافته است. نانوا ، با خرید،1 دلار در هر بوشل سود می برد؛ زیرا قیمتی که مجبور است که پرداخت کند، کمتر از آنچه بقیه بازار موظف هستند در آینده برای گندم پرداخت کنند است.

در روزی که تغییر قیمت اتفاق می افتد، حساب کشاورز 5000 دلار (1$ * 5000) ضرر و حساب نانوا 5000 دلار سود می برد. همانطور که قیمت های بازار هر روز حرکت می کند، این نوع تنظیمات بر اساس آن انجام می شود. بر خلاف بازار سهام، پوزیشن ها بر اساس مبنای روزانه تنظیم می شوند، به این صورت که سو و ضرر ترید روزانه در همان روز و در پایان جلسه ی معاملاتی به حساب شما اضافه یا کسر می شود. در بازار سهام، سود یا زیان ناشی از حرکت در قیمت تحقق نمی یابد تا زمانی که شما سهام را بفروشید یا موقعیت کوتاه خود را پوشش دهید.

اکثر معاملات در بازار آتی به صورت نقدی صورت می گیرد – کالای واقعی فیزیکی به طور معمول در بازار نقدی به فروش می رسد. قیمت ها در بازار پول نقد و آتی به طور موازی با یکدیگر حرکت می کنند و زمانی که یک قرارداد آتی منقضی می شود، قیمت ها به یک قیمت ادغام می شوند. هنگامی که هر یک از طرفین تصمیم به بستن پوزیشن آتی خود دارند، قرارداد تنظیم خواهد شد. اگر قرارداد به مبلغ 5 دلار در هر بوشل تنظیم شده بود، کشاورز مبلغ 5000 دلار را در قرارداد آتی از دست خواهد داد و نانوا مبلغ 5000 دلار در قرارداد به دست خواهد آورد.

پس از حل و فصل قرار داد آتی، هنوز هم نانوا به گندم برای پختن نان احتیاج دارد و گندم را به قیمت 5 دلار به ازای هر بوشل در بازار نقدی خریداری می کند، زیرا این قیمت گندم در بازار نقدی در زمانی است که قراردادش را بسته است. با این حال، از لحاظ تکنیکال، نانوا در قرارداد آتی مبلغ 5000 دلار سود برد، به این معنی که او همچنان قیمت تنظیم شده خود را که 4 دلار در هر بوشل است (25000 دلار – 5000 دلار = 20،000 دلار) می پردازد. کشاورز پس از بسته شدن قرارداد، می تواند گندم خود را در بازار نقدی 5 دلار به ازای هر بوشل بفروشد، اما به دلیل ضرر خود از قرارداد آتی با نانوا، کشاورز هنوز تنها 4 دلار در هر بوشل دریافت می کند. به عبارت دیگر، ضرر کشاورز در قرار داد آتی با فروش بیشتر در بازار پول نقد خنثی می شود.

قرارداد آتی واقعا بیشتر شبیه به یک پوزیشن مالی است و دو طرف قرارداد آتی گندم که در بالا بحث شد می توانند دو سفته باز و نه تنها یک کشاورز و نانوا باشد. در چنین مواردی، سفته بازان فروشنده به راحتی 5000 دلار را از دست دادند، در حالی که سفته بازان خریدار آن مقدار را سود کردند. به عبارت دیگر، پس از پایان قرارداد، نباید به بازار پول نقد برای خرید یا فروش کالای بروید؛ آنها صرفا پول نقد را پرداخت می کنند.

اهمیت اقتصادی بازار آتی

به دلیل ماهیت رقابتی آن، بازار آتی تبدیل به یک ابزار اقتصادی مهم برای تعیین قیمت ها بر اساس تقاضای عرضه و تقاضای فردا و امروز شده است. قیمت های بازار آتی به جریان مداوم اطلاعات از سراسر جهان بستگی دارد و به سطح بالایی از شفافیت نیاز دارد. عوامل تاثیرگذاری مانند هوا، بی ثباتی سیاسی، بدهی پیش فرض، مهاجرت پناهجویان، احیای زمین و جنگل زدایی می توانند تاثیر عمده ای بر عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت فعلی و آینده کالایی داشته باشند.

بازار های آتی برای افرادی است که میخواهند ریسک های خود را در هنگام خرید محدود کنند. ریسک ها کاهش می یابد زیرا قیمت از پیش تعیین شده است، بنابراین شرکت کنندگان می دانند که چه مقدار نیاز دارند که خرید یا فروش کنند. این در نهایت به کاهش هزینه ها به خریدار خرده فروشی کمک می کند؛ زیرا با کمترین خطر، احتمال کمتری وجود دارد که تولیدکنندگان قیمت ها را برای خسارات مالی در بازار نقدی افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا