آموزشآموزش فروش در بازار نزولی

تجزیه و تحلیل فروش استقراضی

اطلاعات فروش استقراضی بر خلاف بسیاری دیگر از اطلاعات بازار در زمان واقعیreal time ارائه نمی شود

تجزیه و تحلیل فروش استقراضی

یکی از مسائل مربوط به اطلاعات فروش استقراضی این است که بر خلاف بسیاری دیگر از اطلاعات بازار، در زمان واقعی (real time) ارائه نمی شود. اکثر صرافی های عمده مانند New York Stock، Nasdaq و Toronto Stock Exchange، دو بار در ماه و اواسط ماه و در پایان ماه، اعتبارات استقراضی و همچنین تغییرات خالص از گزارش قبلی را انتشار می دهند. فهرست بزرگترین سهام های استقراضی در این صرافی ها اغلب برای شفاف تر شدن به کار می رود.

در حالی که شاخص های متعددی وجود دارد که می تواند برای ارزیابی یک سهام استفاده شود، ابزارهای تجزیه و تحلیل بسیار کمتری در قسمت فروش استقراضی وجود دارد. دو شاخص سودمند برای تحلیل فروش استقراضی سود فروش سهام ( short interest) و نرخ سود فروش (میانگین سود نرخ فروش) هستند.

سود فروش

شاخص سود فروش سهام ( short interest) اشاره به تعداد کل سهام فروخته شده برای یک دارایی خاص است که به عنوان درصدی از کل سهام ممتاز شرکت و یا سهام شناور آن است.

به طور مثال، شرکتی با 100 میلیون سهام ممتاز را در نظر بگیرد، که 20 میلیون آن نگهداری می شود و 80 میلیون آن به صورت شناور هستند. اگر تعداد کل سهام فروخته شده در پایان ماه برابر با 20 میلیون باشد، شاخص سود فروش سهام آن 20٪ از کل سهام ممتاز و 25٪ از سهام شناور است.

این سطح از شاخص سود فروش سهام با هر مقیاسی بزرگ به نظر می رسد. همانند هر شاخص دیگری، این سطح مطلق شاخص سود فروش نیست، بلکه روند آن در طول زمان است که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. افزایش سطح شاخص سود فروش سهام در طول ماه ها ممکن است نشان دهنده افت قیمتی نسبت به سهام باشد.

اما در برخی مواقع، سطح بالای شاخص سود فروش سهام، به عنوان یک شاخص مخالف، بر اساس مفهومی است که تمام این موقعیت های فروش در نهایت باید پوشش داده شود، که احتمالا باعث افزایش قیمت سهام خواهد شد.

نرخ سود فروش (میانگین سود نرخ فروش) The short interest ratio (SIR)

نرخ سود فروش از تقسیم تعداد کل سهام فروخته شده تقسیم شده بر حجم روزانه ی ترید سهام محاسبه می شود. بنابراین، اگر شرکتی 20 میلیون سهام فروخته باشد و متوسط حجم روزانه آن برای 20 روز گذشته 2 میلیون باشد، نرخ سود فروش آن 10 است.

نرخ سود فروش می تواند به عنوان تعداد روزهای مورد نیاز برای پوشش کامل موقعیت فروش تفسیر شود. در مثال فوق تعداد روزهای مورد نیاز 10 روز بود.

بالاتر از SIR، خطر ابتلا به فشار کمتری را افزایش می دهد.اگر دو سهام ، یکی با SIR برابر با 0.5 و دیگری با SIR 10 داشته باشیم، اولی به طور قابل توجهی کمتر در معرض ریسک فشار کوتاه قرار دارد. به طور خاص، یک SIR فوق العاده بالا ناشی از ترکیبی از شاخص سود فروش سهام بالای غیر طبیعی و حجم معاملات نسبتا پایین به عنوان یک گزینه خطرناک به شمار می رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا