آموزشآموزش رمز ارزبانکبلاکچین

لدجر غیرمتمرکز (Decentralized Ledger) چیست ؟

دفاتر ثبت غیر متمرکز انتقالات مالی

لدجر غیرمتمرکز (Decentralized Ledger) چیست؟

در سیستم های متداولی که از لدجر متمرکز برای ثبت و کنترل مبادلات استفاده می شود، مشکلات و مواردی زیادی وجود دارند که نهاد های مالی و بانک ها را به سمت استفاده از تکنولوژی و روش سوق می دهند. در سیسیتم لدجر غیر متمرکز دیگر نیازی به استفاده از نهادهای کلرینگ و کلرینگ هاوس نمی باشد.

در سیستم های متداولی که از لدجر متمرکز برای ثبت و کنترل مبادلات استفاده می شود

در این سیستم تمامی اطلاعات مالی و شخصی به همراه گذشته مبادلات و دادوستد ها ثبت شده اند و در دسترس عموم قرار دارند که به دو صورت قابل استفاده و ثبت می باشند، یا توسط کاربران و یا نهادهای مشخص شده و ماینرها.

بیت کوین نیز از این روش برای انتقال و انجام تمام مبادلات خود استفاده می کند. در واقع این روش باعث می شود که اطلاعات غیر متمرکز شده و در دسترس عموم قرار گیرد که به امنیت و پایداری آن نیز بسیار کمک کرده است.

البته این روش باید به همراه سیستم های هاشینگ قوی و رمزنگاری بالا استفاده شود تا فقط و فقط افردی دسترسی به اطلاعات را داشته باشند که کلید مربوط به رمزنگاری بخش مربوط به حساب خود را در اختیار دارند.

البته این روش باید به همراه سیستم های هاشینگ قوی و رمزنگاری بالا استفاده شود

پس با توجه به این توضیح می توان فهمید که تمام اطلاعات به صورت کد در شبکه در دسترس عموم است اما هر بخش از اطلاعات که کلید آن موجود باشد قابل خواندن و تغییر در آن وجود دارد.

سیستم غیر متمرکز لدجر اطلاعات کنونی و گذشته مبادلات را بین تمامی حساب ها، افراد و نهاده در تمام کشورها و مناطق دنیا در شبکه ای بزرگ به اشتراک می گذارد.

باید به این نکته توجه داشت که این اطلاعات پس از تایید مراکز، افراد و نهادهای با بالاترین درجه اعتبار به اشتراک گذاشته می شوند پس احتمال کلاه برداری و تغییر اطلاعات بسیار پایین و نزدیک به صفر می باشد.

تایید و ثبت اطلاعات در ارزهایی مانند بیت کوین که از بلک چین استفاده می کنند توسط ماینرها (Miner) طی فرایند پیچیده ای انجام می شود. میزان اعتبار ماینرها با نرخ اثبات کار (Proof-of-Work) سنجیده می شود که این اعتبار پس از گذشت زمان طولانی و بدون هیچ سوء سابقه ای بدست می آید و چون تایید به صورت گروهی انجام می شود آنگاه امنیت بسیار بالا می رود.

تایید و ثبت اطلاعات در ارزهایی مانند بیت کوین که از بلک چین استفاده می کنند

حتی اگر کوچکترین تغییری در اطلاعات گدشته انجام گیرد، چون از درخت مرکل و سیستم رمزنگاری هاشینگ قوی استفاده می شود آنگاه کل سیستم به آن واکنش نشان داده و سلب اعتبار از ماینر صورت می گیرد.

تقریبا تمام سیستم هایی که از بلاک چین استفاده می کنند از روش لدجر غیرمتمرکز برای انتقال اطلاعات بهره می برند اما این بدین معنی نیست که تمام سیستم های لدجر غیرمتمرکز از بلاک چین استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا