آموزشآموزش رمز ارزبلاکچین

درخت مرکل (Merkle Tree) چیست ؟

الگوریتم رمزنگاری به صورت شبکه ای از ریشه های درخت

درخت مرکل (Merkle Tree) چیست ؟

این روش با استفاده از الگوریتم های قوی و ساختار بسیار مفیدی که دارد، در کنار رمزنگاری قدرتمند، به ما کمک می کند که برای چک کردن بخشی از اطلاعات، تمام لیست و اطلاعات رمزنگاری شده را فراخوانی نکرده و فقط بخش مورد نیاز را بازیابی کنیم.

در این درخت، هر معامله به صورت برگی وجود دارد که هر برگی به صورت اطلاعات هش یا کد شده در می آید. باید توجه داشت که هیچگاه تعداد برگ ها یا شاخه ها فرد نخواهند بود و همیشه به صورت زوج هستند تا سیستم بتواند ریشه (Root) را به راحتی شناسایی کند.

درخت مرکل - چک کردن بخشی از اطلاعات، تمام لیست و اطلاعات رمزنگاری شده را فراخوانی نکرده و فقط بخش مورد نیاز را بازیابی کنیم

پس با این روش، وقتی عمل رمزنگاری کامل می شود که به گره فرد یا همان ریشه برسد و آن گره نیز به صورت کد هش درآید.

پس از اینکه اطلاعات هر برگ که شامل یک انتقال مالی یا داوستد است به صورت کد هش در آمد، آنگاه همراه با کد هش برگ مزدوج به گره بالا تر انتقال یافته، جمع شده و باز به صورت کد هش در می آید. این کار تا رسیدن کامل اطلاعات به ریشه ادامه می یابد تا اینکه اطلاعات جمع شده در ریشه نیز به صورت کد هش در آید.

اگر بنا به دلایلی احتیاج به بازیابی معامله ای یا انتقال پولی شد آنگاه سیستم دیگر احتیاج به بازیابی کل درخت را ندارد و فقط مسیری که به برگ مورد نظر برسد را احتیاج دارد و با استفاده از کلیدهای مربوطه ،اطلاعات مربوط به معامله یا انتقال داخل آن برگ رمزگشایی می گردد.

از طريق
asdf
منبع
DIGDIG@

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا