آموزشنوسان آپشن

ارزش گذاری

سطوح گذشته IV می تواند برای تعیین کردن این که پریمیوم های آپشن ها چقدر گران هستند مفید باشد

ارزش گذاری

در فصل های قبلی، دو شکل از نوسانات را مورد بررسی قرار دادیم: نوسانات آماری (تاریخی) و نوسانات ضمنی(IV). ما متوجه شدیم که سطوح گذشته IV می تواند برای تعیین کردن این که پریمیوم های آپشن ها چقدر گران هستند مفید باشد. در این فصل، ما رابطه بین IV و نوسانات تاریخی را بررسی خواهیم کرد تا در مورد چگونگی ارزش گذاری و اینکه آیا آپشن بیش از حد ارزش گذاری شده یا کم ارزش گذاری شده است، یاد بگیریم.

برای یادآوری، یک آپشن با قیمت هایی که ممکن است با مقادیر نظری مشابه باشد یا نباشد، معامله می شود. به طور خلاصه، قیمت آپشن ممکن است در واقع با قیمت گذاری از منظر مدل های قیمت گذاری مانند Black Scholes مطابقت نداشته باشد. این اغلب به عنوان اشتباه قیمت گذاری شناخته می شود. ما باید از این چه استفاده ای کنیم؟ افراد بسیاری در حرفه های دانشگاهی وجود دارند که در تلاش برای پیدا کردن یک مدل دقیق تر برای نوسازی قیمت گذاری آپشن ها هستند. به طور معمول، این شامل استفاده از مقادیر مختلف نوسانات تاریخی است، اگر چه موضوع یک بسیار بزرگ است که فراتر از محدوده این آموزش است.

IV نسبت به نوسانات تاریخی

هنگامی که IV و نوسانات آماری از طریق روش های نرمال نسبت به قیمت حاصل می شود، دو رقم را می توان با توجه به سطوح فعلی و گذشته مقایسه کرد. شکل 1 در زیر نشان می دهد که دو سطح از نوسانات می تواند به دور یکدیگر در برخی از زمان ها نوسان داشته باشند، و که آنها می توانند در سطوح مختلف بیش از مدت زمان طولانی قبل از عبور از مسیرهای یک بار دیگر باقی مانده است. این نمودار یک میانگین متحرک نمایی 20 روزه از سطوح نوسان فعلی را نشان می دهد که تمایل به صاف کردن (یا کاهش) نویز روزانه را دارد.

این نمودار در بین ماه های ژوئن 2003 و آگوست سال 2007، نمونه واقعی زندگی از نوسانات تاریخی و ضمنی برای Altria Group، Inc. را بررسی می کند. نوسانات تاریخی نشان دهنده بی ثباتی واقعی سهام اساسی است، در حالی که طرح IV نشان دهنده بی ثباتی است که به وسیله قیمت بازار معاملات اپشن های موجود در آن سهام بیان می شود. دو ناپیوستگی می تواند در حقیقت بسیار شبیه باشد، هرچند که معمولا یکسان نیستند. هنگامی که آنها نزدیک به یکسان (یا حتی یکسان) هستند، این نشان می دهد که قیمت های واقعی آپشن ها، مستلزم یک سطح نوسان است که نزدیک به همان متغیر فرعی است.

با این حال، در برخی موارد، دو نوسان به طور قابل توجهی از یکدیگر متفاوت هستند. این زمان ها است که مبنای خوبی برای یافتن اپشن هایی است که به طور قابل توجهی بیش از حد و یا کم ارزش گذاری شده اند. علاوه بر این، با نگاه کردن به سطوح متوسط برای دو نوع بی ثباتی، این امکان وجود دارد که هر یک از دو نوع بی ثباتی به طور قابل توجهی از سطح متوسط یا نرمال دور می شود. برخی از معامله گران معتقدند که پیش بینی مسیر نوسانات نسبت به قیمت سهام خود پایه ساده تر است. بنابراین، اگر استراتژی آپشن درست باشد، ممکن است بازده نوسانات را به سطوح عادی تبدیل کند. البته، فاکتورهای فصلی در کار وجود دارد که می توانند برای تجارت غیر قابل انعطاف جدا شوند.

IV و افزایش نوسانات تاریخی

با نگاهی به شکل 1 زیر، می بینیم که در سال 2003، یک افزایش در سطح IV به 39 درصد رسید که بسیار بالا بود. به طور خلاصه، قیمت آپشن ها بسیار گران بود. با این حال، در سپتامبر 2004، نوسانات تاریخی پایین تر از 10 درصد است که نشان می دهد که نوسان سهام به شدت کاهش یافته است. در طول نمودار در زمان های مختلف، معکوس نوسان بالا IV و کم بودن نوسانات تاریخی نیز دیده می شود، که نشان می دهد که شرایط ارزش گذاری قیمت اپشن مخالف است.

هنگامی که IV بیشتر از نوسانات تاریخی است، معامله گران بر این باورند که آپشن ها بیش از حد ارزش گذاری شده اند. برعکس، زمانی که IV کمتر از نوسانات تاریخی است، گمان می رود آپشن ها کم ارزش هستند. در شکل 1 هر دو شرایط در زمان های مختلف نشان داده می شوند.

شکل 1: Altria Group Inc. نمودارهای تاریخی و ضمنی را نشان می دهد. نوسانات تاریخی (نوسانات تاریخی (آماری) با یک خط قهوه ای مشخص می شود؛ نوسانات ضمنی نشان داده شده با آبی است.

IV اندازه گیری نوسانات پیش بینی شده است که بستگی به این دارد که آپشن های در بازار با چه قیمتی وجود دارد. از سوی دیگر، نوسانات تاریخی، اندازه گیری می کند که نوسانات سهام اصلی یا قرارداد آتی در گذشته اخیر چگونه بوده است. نوسانات تاریخی یک ورودی در مدل های قیمت گذاری است، به این معنی که به طور غیر مستقیم بر قیمت های نظری تاثیر می گذارد.

اشتباه در قیمت گذاری آپشن ها

اگر قیمت های واقعی آپشن ها بیشتر از نوسانات تاریخی مدل های قیمت های نظری است، IV در وضعیت قیمت گذاری اشتباه خواهد بود. قیمت گذاری اشتباه می تواند بالاتر یا پایین تر از قیمت های نظری باشد. آپشن های بیش از حد قیمت گذاری شده بالاتر از نوسانات تاریخی و آن هایی که ارزش گذاری کمی داند کمتر از مقدار نوسانات تاریخی قیمت گذاری شده اند.

پس از بازگشت به شکل 1، زمانی که IV کمتر از نوسانات تاریخی است (قیمت آپشن ها کم ارزش است، همانطور که در اوایل سال 2004، زمانی که نوسانات تاریخی افزایش یافت، نشان داده شده است)، وضعیتی را مشاهده می کنیم که برای استراتژی خرید مفید است. معامله گران می توانند آپشن هایی که تخفیف نظری دارند را در این دوره ها انتخاب کنند. از سوی دیگر، در زمانی که IV بزرگتر از نوسانات تاریخی است (به این معنا که قیمت ها آپشن ها بیش از حد هستند، همانطور که در دورۀ ابتدایی سال 2006 نشان می دهد)، یک استراتژی فروش ممکن است بهترین گزینه باشد. این روش ساده است، هرچند؛ این قانون باید با تجزیه و تحلیل از گزینه های گران قیمت و ارزان در همان زمان ترکیب شود.

شکل 2 یک خلاصه ای از شرایط ایده آل برای آپشن های خرید و فروش را نشان می دهد. همانطور که در شکل قبلی دیده ایم، سطوح “بالا” یا “کم” اندازه گیری های نوسان در مقایسه با سطوح گذشته است و می توان آنها را با استفاده از یک دوراز چندین سال مورد ارزیابی قرار داد. در حقیقت، هرچه گستردگی دوره ی بررسی بیشتر باشد، بهتر است.

شکل 2: شرایط نوسان قیمت برای خرید و فروش آپشن ها

هنگامی که هر دو نوع نوسانات بالا است و IV> نوسانات تاریخی است، اغلب زمان مناسب برای فروش آپشن ها است. در این صورت، هر دو قیمت نظری به علت نوسانات تاریخی بالا خواهد بود. علاوه بر این، قیمت های آپشن ها با قیمت بالا حتی نوسانات بیشتری را به نمایش می گذارند، به این معنی که پریمیوم اضافی بیش از حد نیز اضافه شده است. هنگامی که شرایط معکوس وجود دارد (زمانی که IV یا نوسانات تاریخی کم و IV <نوسانات تاریخی است)، خرید اغلب بهترین مسیر است. آپشن ها در این موارد ارزان و کم ارزش هستند. در روابط دیگر نشان داده شده در شکل 2، شرایط نوسان پذیری مخلوط وجود دارد، به این معنی که برای فروش یا خرید مناسب نیست.

خط پایانی

در این فصل، ما مفهوم آپشن های کم و بیش از حد ارزش گذاری شده را مورد بررسی قرار دادیم و در مورد نقش نوسانات در خرید و فروش بحث کردیم. شرایط بالا و پایین IV و شرایط بی ثباتی تاریخی نشان دهنده اپشن های گران و ارزان بود. ما همچنین شرایط ایده آل برای فروش و خرید را بررسی کردیم. IV بالا همراه با IV> نوسانات تاریخی، بهترین شرایط برای فروش است، در حالی که IV کم و IV <نوسانات تاریخی بهترین شرایط برای خرید است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا