آموزشاصول اولیه بازار آتی

استراتژی ها

سفته بازان بازار آتی از استراتژی های مختلف استفاده می کنند تا از افزایش و کاهش قیمت ها سود ببرند

استراتژی ها

تریدر های معاملات آتی سعی می کنند که ارزش یک شاخص یا کالای اساسی در آینده را پیش بینی کنند. سفته بازارن بازار آتی می توانند از استراتژی های مختلف را ارائه کنند تا از افزایش و کاهش قیمت ها سود ببرند. چند مورد از اساسی ترین استراتژی ها شامل ترید اسپرد spread trading، خرید going long و فروش going short شناخته می شوند.

ترید خرید و فروش Long and Short Trades

بر اساس مسیری که شما برای بازار پیش بینی کرده اید ، ترید های شما می توانند در دو جهت متفاوت ایجاد و اجرا شوند.

ترید خرید یا going long روشی کلاسیک برای خرید با هدف سود بردن از یک بازار رو به رشد و صعودی است. اگرچه زیان های آن نیز می توانند قابل توجه باشند، اما این زیان ها محدودیت دارند، زیرا اگر قیمت ها مخالف شما حرکت کند، تنها تا 0 دلار می تواند پاین بیاید.

از سوی دیگر، ترید فروش یا going short با هدف کسب سود از یک بازار نزولی ایجاد می شود. هنگامی که قیمت به سطح هدف شما می رسد، برای جایگزینی آنچه که در ابتدا از کارگزار خود قرض گرفته اید، شما سهام را باز خرید می کنید(خرید برای پوشش). معاملات فروش going short بخش مهمی از معاملات فعال است؛ زیرا این امر به شما امکان می دهد تا از هر دو بازار در حال افزایش و سقوط استفاده کنید و اما احتیاط بیشتری نیز لازم است.

بر خلاف ترید خرید یا going long، جایی که زیان ها محدودیت دارند، ترید های فروش دارای خسارت نامحدود هستند. این به این دلیل است که ترید های فروش با بالا رفتن بازار، ارزش خود را از دست می دهند و از آنجایی که قیمت ها می توانند تا بی نهایت افزایش پیدا کنند، ضرر هم می تواند تا بی نهایت ادامه پیدا کند که امری فاجعه آمیز است. شما می توانید این ریسک را همیشه با اعمال حد ضرر که مشخص می کند شما تا کجا پول بیشتری را ریسک نخواهید کرد، محدود کنید.

چه وارد ترید خرید شوید یا وارد ترید فروش، باید در حساب تجاری خود موجودی کافی برای حاشیه ی اولیه برای قرار داد های مشخص را داشته باشید.

ترید اسپرد Spread Traiding

ترید خرید و فروش به معنای خرید و فروش قرار داد برای سود بردن از بالا یا پایین رفتن قیمت در آینده است. ترید اسپرد استراتژی دیگری برای تریدر های آتی است که به طور معمول از آن استفاده می کنند.

اسپرد ترید شامل ورود به موقعیت های خرید و فروش در یک زمان مشابه، در قرار داد آتی است. ایده ی پشت این استراتژی سود بردن از تفاوت قیمت دو قرار داد در یک زمان مشابه است. به طور مثال، فرض کنید که شما وارد موقعیت فروش طلا شده اید. اگر قیمت طلا افزایش پیدا کند، سود پوزیشن خرید طلا با ضرر پوزیشن فروش، خنثی می شود و همین شرایط به صورت برعکس، زمانی که قیمت کاهش پیدا کند نیز اتفاق می افتد. اساسا شما ریسک تفاوت بین دو قرارداد را به جای ریسک یک قرارداد آتی فرض می کنید. به طور کلی، ترید اسپرد، از داشتن یک قرار داد آتی، خطر کمتری دارد.

انواع مختلفی از اسپرد ها وجود دارد که عبارتند از:

  • اسپرد بین تقویمی Calender Spread

این اسپرد، شامل خرید و فروش همزمان دو قرار داد از یک نوع و یک قیمت مشابه اما با تاریخ انقضاهای مختلف است. این اسپرد ها به دلیل فصلی بودن زمان کاشت و برداشت در بازارهای غلات محبوب تر هستند. به عنوان مثال، شما می توانید قرارداد ماه جولای ذرت را به فروش برسانید و در عین حال قرارداد ماه دسامبر ذرت را نیز خریداری کنید.

  • اسپرد بین مارکتی Intermarket Spread

با این نوع اسپرد، شما قراردادهای متفاوت اما معمولا مرتبط را که ماه انقضای یکسانی دارند، خرید و فروش می کنید. برای مثال، شما می توانید به صورت همزمان، گندم سخت قرمز زمستان را بخرید و گندم نرم قرمز زمستان را به فروش برسانید و بر عکس.

  • اسپردهای بین صرافی Inter-Exchange Spreads

این اسپرد شامل هر اسپردی است که پوزیشن آن درصرافی های آتی ایجاد شده باشد. به عنوان مثال، ممکن است شما یک قرارداد را در صرافی CBOT خریداری کرده و آن را در صرافی NYMEX به فروش رسانده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا