آموزشآموزش رمز ارزارزهای دیجیتالبلاکچینبیت کوینلیست دیجیتال ارزها

بیت کوین (Bitcoin) چیست ؟

محبوب ترین ارز دیجیتال

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین (Bitcoin) یک پول الکترونیکی است که با روش شبکه ارتباط مستقیم Peer-to-Peer برای جابجایی پول و انجام معاملات به صورت غیر متمرکز کار می کند. با وجود اینکه این پول در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو ثبت شده ولی خیلی از افراد معتقد هستند که این شاید نام گروه برنامه نویسان باشند یا نام مستعار فرد دیگری باشد.

بیت کوین (Bitcoin) یک پول الکترونیکی است که با روش شبکه ارتباط مستقیم Peer-to-Peer برای جابجایی پول

در سال 2010 این فرد مدیریت بیت کوین را به دست گروهی از کاربران به رهبری گاوین آندرسون سپرد. بعد از ایت انتقال، بیشتر تمرکز هدایت کنندگان بیت کوین به سمت فعالیت سیستم غیر متمرکز بوده است تا روشی نو و مدرن برای انجام انتقالات مالی برای عموم افراد فراهم آورد.

به همین خاطر مزیت بالای بیت کوین برای مردم در استقلال این پول الکترونیکی از دولت ها، بانک ها و شرکت های کنترل کننده مبادلات بوده است.

هیچ نهاد کنترل کننده ای نمی تواند که هزینه های جانبی انجام انتقال را برای بیت کوین وضع کرده یا در آن دخل و تصرفی داشته باشد. علاوه بر این، تمام نقل و انتقالات و مراودات بین کاربران به صورت غیر متمرکز برای عموم انتشار می یابد و ثبت می گردد که این موضوع امنیت و شفافیت کامل این سیستم را تضمین می کند.

پس این سیستم با امنیت بالایی که دارد به کاربران این امکان را می دهد تا در حالی که مدیریت کامل حساب خود را دارند از دستکاری و کنترل هر نهاد دولتی مصون بمانند.

در مقابل، با سیستم لدجر غیرمتمرکز در این پول الکترونیک که به بلاک چین (Block Chain) معروف است، تمامی مبادلات در سطح عموم منتشر می شود و پس از ثبت و انجام دیگر قاب دستکاری و هک نمی باشد و اگر فردی یا نهادی قصد تغییر اطلاعات را داشته باشد، تمام سیستم و کاربران به راحتی آن را تشخیص داده و دستکاری غیر معتبر می گردد.

هر کاربری با داشتن 2 نوع کلید به نام های کلید خصوصی و کلید عمومی می توانند نسبت به انجام انتقال اقدام نمایند.

هر 10 دقیقه یکبار، سیستم تمام معاملات تازه را به روش درخت مرکل (Merkle Tree) به صورت کد رمزنگاری شده هش در آورده و با اضافه کردن تمام اطلاعات و معاملات گذشته در یک بلاک جدید به زنجیره بلاک ها یا همان بلاک چین اضافه کرده و سیستم به روز رسانی می گردد.

یکی از مهمترین اهداف به وجود آورندگان بیت کوین، عدم استفاده از سیستم متمرکز بانکی مرسوم بوده است، پس بدنبال روشی بودند تا بتوان سیستم غیرمتمرکز را طراحی کرده و استفاده کنند تا عموم کاربران تمام اطلاعات را داشته باشند ولی تنها موارد مربوط به خودشان را بتوانند مدیریت و مشاهد کنند که با وجود کلید خصوصی این امر قابل اجرا شد.

یکی از مهمترین اهداف به وجود آورندگان بیت کوین، عدم استفاده از سیستم متمرکز بانکی مرسوم بوده است

پس با اینکه تمام کاربران اطلاعات هش شده و رمز شده را نگهداری می کنند، اما فقط آن بخش که مربوط به خودشان هست را می توانند با کلید خصوصی رمز گشایی کرده و مدیریت کنند.

برای باز کردن حساب در یک بانک یا پول الکترونیکی مانند پی پال (PayPal)، دارنده حساب باید مدارک احراز هویت، آدرس زندگی یا محل کار، سوابق مالی و شماره تماس خود را ارائه کند اما برای داشتن حساب بیت کوین این موارد لازم نیست.

با اینکه این روش برای افرادی که علاقه ای به اعلام یا رصد اطلاعات از طرف دولت ها را ندارند یک مزیت عالی می باشد، اما باور بسیاری از افراد بر این است که این روش کمک شایانی به سیستمهای فاسد، تروریست ها، فروشندگان مواد مخدر و مراکز پول شویی در انتقال پول می کند.

با اینکه شفافیت بالای این سیستم در وجود دارد به صورتی که کلیه مبادلات و انتقالات پولی برای هر کاربر ثبت می گردد و خود کاربر می تواند به سادگی این اطلاعات را مدیریت کند اما هیچگاه هیچ بیت کوینی قابل رهگیری نمی باشد و انجام انتقالات در پوشش کاملی انجام می گردد.

با داشتن چندین حساب در صرافی های مختلف و با بکار بردن انواع مختلف کیف پول (Wallet)، در عمل هیچگاه دسترسی به حساب یک کاربر مقدور نخواهد بود، حتی برای هر یک از ارائه دهندگان کیف پول.

به افرادی که می خواهند از این طریق به پوشش حساب خود کمک کنند پیشنهاد می شود که از چندین حساب با مبالغ کوچک و منطقی اقدام به انتقال مبالغ بزرگ را انجام دهند.

سرعت انجام انتقال پول در این سیستم بسیار بالاتر و کم هزینه تر از سیستم های متمرکز بانکی می باشد. به واسطه سیستم ارسال پول توسط انتشار عمومی، هیچگاه یک کاربر نمی تواند یک تراکنش را دوباره تکرار کند و با کلاهبرداری بتواند با دستکاری در انجام تراکنش بدون کم کردن موجودی، آن مبلغ را منتقل کند.

با اینکه در ابتدای به وجود آمدن بیت کوین، تمایل بسیار کمی در استفاده از این پول الکترونیکی وجود داشت اما با گذشت زمان و روشن شدن و ارتقائ سطح امنیت و سیستم این ارز، کمپانی های بزرگ دنیا من جمله مایکروسافت (Microsoft) و دل (Dell) این ارز را به محصولاتشان اضافه کرده اند.

حتی با استفاده از بیت کوین، شما می توانید بلیط های پرواز با هواپیما را از خطوط هوایی ایر بالیتک (Air Baltic) یا ایر لیوانیا (Air Lithuania) خریداری کرده و یا بلیط تئاتر در انگلستان را تهیه نمایید.

حتی سیستم بلاک چین مورد استفاده در بیت کوین، به دلیل امنیت استثنایی و تراکنش غیر متمرکز، توسط بانکهای بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفته خواهند شد

حتی سیستم بلاک چین مورد استفاده در بیت کوین، به دلیل امنیت استثنایی و تراکنش غیر متمرکز، توسط بانکهای بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفته خواهند شد.

راحتترین راه بدست آوردن و خرید بیت کوین از طریق صرافی یا حتی کاربران عادی می باشد. شما تنها با باز کردن حساب در شبکه بیت کوین می توانید با استفاده از کارت های اعتباری و بانکی و یا حتی با ارزهای رمزنگاری شده دیگر نیز بیت کوین خریداری کنید.

برای افتتاح حساب و نگهداری بیت کوین شما باید کیف پول الکترونیکی در شبکه داشته باشید که انواع مختلفی دارد، کیف پول گرم (Hot Wallet) یا آنلاین و کیف پول سرد (Cold Wallet) یا آفلاین. کیف پول گرم هم چندین مدل دارد، مدل دسکتاپ (Desktop Wallet)، موبایل (Mobile Wallet)، وب (Web Wallet) و هیبریدی (Hybrid Wallet).

هر کدام از این مدلها و کیف پولها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برخی دارای امنیت پایین تر و سهولت بالاتر و برخی دیگر نیز علارقم امنیت بالا برای انجام انتقالات پول کمی شرایط مشکل تری دارند.

در شبکه بیت کوین، کاربرانی وجود دارند که عمل استخراج را انجام می دهند که به ماینر (Miner) معروفند و در قبال عمل استخراج (Mining) مبالغی هم از انتقال پول بین کاربران عادی و هم از معرفی بیتکوین های جدید به بلاک چین بدست می آورند.

عمل استخراج همان معرفی بلاک جدید به بلاک چین می باشد که دادوستد های جدید را به همراه کلیه اطلاعات قدیم سیستم در شامل می شود.

البته ماینرها باید تایید مورد لازم جهت معرفی بلاک جدید و عمل استخراج را دارا باشند که اصطلاحا به آن اثبات کار (Proof of Work) گویند. برای تایید بلاک هم می بایست موارد لازم سیستم را رعایت کرد هم تایید ماینرهای دیگر را دارا بود. انواع مختلف استخراج وجود دارد تا به ماینرهای مختلف اجازه رقابت داده شود و سیستم از حالت انحصاری خارج شود.

در شبکه بیت کوین، کاربرانی وجود دارند که عمل استخراج را انجام می دهند که به ماینر (Miner) معروفند

مزایای بیت کوین

عدم کنترل توسط دولتها و نهادهای مالی و در نتیجه، هیچ هزینه برای این گونه اقدامات وجود ندارد. با این وجود، تمام کنترل توسط خود کاربران در سیستم انجام می شود که بالاترین امنیت ممکن را به وجود می آورد.

به دلیل اینکه این یک پول الکترونیک است، به راحتی قابل حمل و انتقال است. استفاده از بیت کوین در انجام انتقالات به دلیل امنیت، سرعت بالا و هزینه کم بسیار معمول شده است.

هزینه نقل و انتقالات پول بسیار قابل انعطاف است و حتی می توان هیچ هزینه ای را برای انجام انتقال پرداخت نکرد، اما در عوض انجام این انتقال ممکن است بسیار طول بکشد تا توسط ماینرها در بلاک جدیدی ثبت گردد.

به طور یقین، تمام ماینرها که عمل استخراج و انجام انتقال را بر عهده دارند، به دنبال انتقالاتی هستند که حداقل هزینه انتقال را در نظر گرفته باشند. به دلیل وجود برخی استانداردها در انتقالات مرسوم کنونی، بیت کوین گزینه بسیار مناسبی برای دور زدن این استاندادرها می باشد که باعث رشد تجارت ها و سودآوری بالاتر برای برخی مشاغل می باشد.

با وجود کلیدهای خصوصی، هیچ ارگان و فردی قابلیت کنترل و دستکاری حساب فردی را ندارد.

به خاطر سیستم لدجر غیرمتمرکز و انتقال تمام مراودات مالی گذشته، دستکاری معاملات و اطلاعات گذشته غیر ممکن می باشد.

جلوگیری از استفاده پول در چند معامله بدون کم کردن آن مبالغ از حساب که نوعی دستکاری و کلاهبرداری می باشد. برخی کلاهبرداران با کمک استفاده از سیستم بانکی معمول اقدام به انجام معاملات می کنند و به تمام آنها از مقدار موجودی خود برداشت می زنند اما به دلیل همزمانی آنها از یک مقدار در چند معامله استفاده می گردد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا