ثروتمندانخانواده ثروتمندسرمایه گذاری

خانواده روتشیلد – The Rothschild Family

خانواده روتشیلد (روچیلد)

روتشیلدها خانواده ای برجسته از کشور آلمان هستند که در اوایل قرن 18 بانک های دولتی و سازمان های مالی را در اروپا تاسیس کردند. آن ها پیشگامان ارائه سرمایه برای کسب و کارو تامین مالی پروژه های زیربنایی مانند راه آهن و کانال سوئز بودند.

روتشیلد ها روشی را که جهان مالی پیشرفته ی امروز به کار گرفته می شود، خلق کردند. خانواده ی روتشیلد هدفی مکرر برای توطئه های ضد یهودیت بودند. امپراتوری روتشیلدها در دهه ی 1760، هنگامی که Mayer Amschel Rothschild کسب و کار بانکداری خود را در Frankfurt، در قلمرو آلمان هس تاسیس کرد، شکل گرفت.

با گذشت زمان و با همکاری و کمک پنج پسر او این تجارت خانوادگی در چندین کشور اروپایی گسترش یافت و در طول سال های 1815 و 1914، روتشیلدها بزرگترین بانک جهان را کنترل می کردند.

مایر روتشیلد Mayer Rothschild

داستان خانواده ی روتشیلد ها با شروع به کار بنیان گذار آن، مایر روتشیلد آغاز شد. او در سال 1744 در منطقه ی یهودیان فرانکفورت در قمرو آلمان هس، به دنیا آمد. در آن دوران، یهودیان از نظر قانونی مجبور بودند در جوامعی کوچک که از مسیحیان فاصله داشت زندگی کنند.

آنها همچنین اجازه ی ترک روستاهای خود در تعطیلات مسیحیان در یکشنبه یا شنبه شب ها نداشتند. به عنوان یک کودک روتشیلد ، در خانه کامل با 30 عضو دیگر از خانواده زندگی می کرد.

او در نوجوانی دنیای کسب و کار را از پدرش Amschel Moses Rothschild که به تجارت سکه، ابریشم و سایر کالاها می پرداخت، آموخت. یکی از مشتریان Amschel Rothschild شاهزاده Hesse بود.

مایر پس از مرگ مادرش در سن 12 سالگی یتیم شد. پدرش سال هل قبل به علت آبله از دنیا رفته بود. پدر و مادر او قصد داشتند تا مایر روحانی یهودیت شود اما پس از درگذشتشان، مایر تصمیم گرفت تا دوره ی کارآموزی در یک شرکت بانکی در Hanover آلمان بگذراند. در طول آن دوره مایر تمام جزئیات بانکدای و تجارت خارجی را آموخت.

آغاز یک امپراطوری بانکداری

روتشیلد در سن 19 سالگی به شهرش فرانکفورت بازگشت. به همراه برادر خود شروع کرد به شغل تجارت پول و کالایی که پدرش پایه گذار آن بود – شامل فروش سکه‌های نادر و کمیاب برای پادشاه ولهلم که به مقام ویلهلم 9ام و همچنین حکمران هسه کاسل در سال 1785 مزین شده بود، در نهایت تبدیل شدن به ثروتمندترین مرد قاره ی اروپا.

خیلی زود او خدمات بانکداری را برای ویلهلم و دیگر اشراف‌‌زاده‌ها فراهم ساخت و در سال 1769 روتشیلد لقب نماینده ی پادشاه را بدست آورد. در سال 1770 روتشیلد ازدواج کرد و صاحب 10 فرزند شد- 5 دختر و 5 پسر.

ردپای روتشیلد در نظارت و توسعه بانکداری

امپراطوری روتشیلد بصورت فوق‌العاده‌ای از انقلاب فرانسه سود برد. در طول جنگ، ارتش اتریش با روتشیلد برای عرضه‌ی یک سری از اقلام معامله کردند : مانند گندم، یونیفرم،و اسب‌ها و دیگر ساز‌و‌برگ جنگی. او همچنین قراردادهای مالی را برای سربازان مزدور تسهیل بخشید.

در همان زمان، روتشیلد 5 پسرش را برای زندگی به پایتخت شهرهای قاره‌های مختلف فرستاد. با این هدف که فرزندانش تا اتمام سال 1800 بانکداری تجاری را در شهرهای فرانکفورت، وین، نپال، پاریس، لندن پایه‌گذاری کنند و آن‌ها این مهم را انجام دادند.

فرزندان مایر روتشیلد در شهرهای اروپا پخش شدند و روتشیلد اولین بانکی بود که مرزها را درنوردید. وام‌هایی را به دولت جهت سرمایه‌گذاری در عملیات جنگی برای چندین دهه‌ی گذشته را داد تا فرصت‌های فراوان را برای انباشتن سهام و تحکیم ثروت‌های افزوده در یک محدوده از صنایع متفاوت را فراهم آورد.

مایر روتشیلد قبل از مرگش در سال 1812، قوانین سختگیرانه را به‌سودِ نوادگانش حذف کرد تا به آن‌ها بیاموزد چگونه باید دارایی خانوادگی را کنترل کرد. او می‌خواست برای مثال ثروتش را با تشویق به ازدواج درون خویشاوندی حفظ کند. طبق مقاله‌ی انتشاریافته در آگوست سال 2003، منتشر شد تیتری در مجله‌ی دیسکاور با عنوان پیش به‌سوی بوسیدن(پسر-دختر-دایی،عمه،خاله،عمویِ خودتان).

مایر امشل روتشیلد به این موضوع تحقق بخشید، تا آنجا که ازدواجِ (پسر-دختر-دایی،عمه،خاله،عمو) درون خویشاوندی اجتناب‌ناپذیر بود. او از هرگونه ارث‌بری مستقیم نواده‌گان دختر ممانعت کرد. 4 نفر از نوه‌های دختر با 4 نوه‌ی پسری ازدواج کردند و یکی دیگر با عموزاده‌اش ازدواج کرد.

بدون یک زن ارث‌بر (میراث‌خوار) روتشیلدها امکان بسیار کمتری داشتند تا شریک زندگیشان را از بین افرادی با مذهبِ یکسان، با وضعیت اقتصادی مناسبِ مشابه و منزلت اجتماعی بالا انتخاب کنند مگر از بین روتشیلدهای دیگر. عروس‌های روتشیلد به ازدواج با گروه خویشاوندی یکدیگر محدود شده بودند.

این موضوع به شدت برای کسی که انتخاب همسرش توسط مسافت محدود می‌شد سخت بود چراکه آن‌ها می‌توانستند در روزهای تعطیل به پیاده‌روی بروند.

ناتان روتشیلد

از ميان چهار پسري كه از خانواده ي روتشیلد در خارج از کشور مشغول به کارشدند، موفق ترين فرد، پسر سوم خانواده يعني ناتان (1838-1777) بود. پس از آن كه فرزندان مایر روتشیلد هر كدام در گوشه اي از اروپا مشغول به كار شدند، كسب و كار روتشیلدها با توجه به اينكه اولین بانکی بودند که به فعاليت برون مرزي مي پرداختند، رونق چشمگيري پيدا كرد.

ناتان نقش اصلی را در پیشبرد امور مالی بین المللی بر عهده گرفت. او با استفاده از شبكه اي از کبوترهاي نامه بر برای برقراری ارتباط با خواهران و برادران خود و با اقداماتي مثل واسطه گري خرید برای پادشاهان، نجات بانک های ملی و تأسیس زیرساخت های مالی مانند راه آهن كه در ظهور انقلاب صنعتی نققش موثري داشتند، درست مانند يك بانك مركزي در دل اروپا خدمات بسياري را به مردم اروپا ارائه كرد.

ناتان در سال 1798 به انگلستان نقل مکان کرد. او در آن جا با سرمايه ي در گردش خود معادل با 20000 پوند كه معادل با 1،9 میلیون پوند امروز مي باشد به كار تجارت پارچه روي آورد. او همچنین تجارت خود را در بورس اوراق بهادار لندن آغاز کرد و در نهایت بانک دیگری را به نام .N M Rothschild & Sons Ltd تاسیس کرد.

این شرکت هفتمین بانك کشور به لحاظ قدمت و سابقه ي فعايت متوالي مي باشد. اگرچهNM Rothschild & Sons Ltd. هنوز هم به صورت خصوصي و توسط خانواده ي روتشیلد اداره و كنترل مي شود اما طبق گزارشات، سود خالص اين شركت در پايان سال 2014 معادل با 34 میلیون پوند بوده است.

درست مانند دیگر بانک های روتشیلد كه يكي پس از ديگري در اروپا راه اندازی مي شدند، NM Rothschild & Sons هم در زمان جنگ و بحران، اعتبار خود را صرف تأمين هزينه هاي دولت كرد.

به عنوان مثال، در سال 1811 و در طول جنگ های ناپلئونی، N M Rothschild & Sons، انواع كمك هزينه هايي را که دولت بریتانیا به متحدان مختلف خود مي پرداخت را تأمين و مديريت مي كرد و وظيفه ي تأمين وجوه مالی برای پرداخت به نیروهای بریتانیایی را نيز برعهده داشت.

در واقع مي توان گفت كه اين بانك يك تنه بار تأمين مالي جنگ بريتانيا را به دوش مي كشيد. اما اين تمام ماجرا نبود و ناتان به صورت مخفيانه هزينه هاي ناپلئون بناپارت را نيز تأمين مي كرد و حتی در دوران جنگ نيز برای گسترش کسب و کار خود از پاي ننشست.

پیکی که برای روتشیلد کار می کرد در هجده ژوئیه 1815 به دولت انگلستان خبر داد که گویا ناپلئون در نبرد واترلو در حال شکست خوردن است. دولت انگلستان اما با این باور که خودشان در حال شکست خوردن هستند، این پیغام را نادیده گرفته و آن را کذب پنداشت.

در این هنگام، روتشیلد با پخش شایعات پیروزی ناپلئون در نبرد و آینده ی هولناک انگلیس که اوراق این کشور به زودی بی ارزش خواهند شد، فروش تمامی اوراق قرضه خود را آغاز کرد. شهرت روتشیلد به عنوان یک سرمایه گذار خوشنام و قابل احترام موجب شد عموم مردم انگلستان که وحشت زده بودند از او دنباله روی کنند.

این فروش عظیم باعث فروپاشی کامل بازار بورس انگلیس شد. در آن هنگام بود که عوامل روتشیلد شروع به قاپیدن تمامی اوراق و سهام با پایین ترین قیمت تا بدان روز نمودند. دو روز بعد وقتیکه فرستاده ولینگتن تایید کرد که ناپلئون بناپارت شکست سختی را متحمل شده است، ناتان روتشیلد عملا کنترل بازار بورس انگلیس را در دست داشت.

از سال 2015 دولت انگلستان همچنان در حال بازپرداخت وجوهی بوده که از این مانور ناپلئونی به خانواده روتشیلد بدهکار بوده است.

زمان سنجی و هزینه اندیش بودن ناتان مثلی را ساخته است که “با صدای توپ خریداری کن و با صدای شیپور بفروش برسان” که اشاره به این واقعیت دارد که شروع جنگ زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در یک سرزمین و پایان آن (بهترین) زمان برای فروش است.

فعالیت های بشردوستانه

ناتان روتشیلد در بسیاری از زمینه های بشردوستانه در جامعه یهودی مشارکت کرده است. بعدها خانواده او این تلاش های خیریه را در دیگر جوامع اروپایی و انگلیس، به ترتیب در شهرهای پاریس ولندن گسترش دادند.

اقدامات اولیه او صرف کنیسه ها و پرستشگاه های قوم یهود شد. او به این فعالیت ادامه داد و سرانجام منجربه تشکیل کنیسه های متحد، که یک سازمان بزرگتر در راستای کمک و اصلاح نواقص کنیسه های کوچکتر و منفرد می بود، شد.

روتشیلد و فرزندانش در ادامه اقدام به تاسیس کمپین های خیریه نمودند که موجب تاسیس 30 موسسه گردید. این موسسات شامل کتابخانه های عمومی، یتیم خانه ها، بیمارستان ها، خانه سالمندان بود و کمک-های خاصی نیز در جهت آموزش جمع آوری شد.

در این راستا مدرسه رایگان یهودیان در لندن بطور اختصاصی بیشتر این کمک های مادی را دریافت نمود. همچنین اقدامات خیریه آنها شامل کمک های آموزشی به اتریش، فرانسه و اسرائیل نیز گردید.

علاوه بر پول هایی که صرف آموزش گردید، این خانواده به طور تقریبی 60000 قطعه هنری را به سازمان های متعددی وقف کردند. خانواده روتشیلد اقدام به بسط و گسترش ایجاد سکونت گاه های اجتماعی و مردمی در شهرهای لندن و پاریس نمودند. موسسه روتشیلد موسسه ای بود که با هدف گسترش چنین اقداماتی تاسیس شد.

ناتان مایر روتشیلد دارای 7 فرزند از همسرش هانا بارنت کوهن بود. بسیاری از نوادگان آنها در بنگاه-های اقتصادی و سرمایه گذاری روتشیلد حضور دارند. جزئیات دقیق دارایی ها و مایملک آنها برای عموم در دسترس نیست اما خانواده روتشیلد بواسطه تعریف سرمایه داری مدرن دارای جایگاهی مهم در تاریخ هستند.

خانواده روتشیلد در قرن بیست و یکم

ثروت خانواده روتشیلد در میان بسیاری از فرزندان و وارثان آن در طول سال ها تقسیم شده است. امروزه دارایی های آنها شامل تعداد مختلفی از صنایع از قبیل خدمات مالی، املاک و مستغلات، معدن، انرژی و حتی امورات خیریه است.

تعدادی از موسسات مالی متعلق به Rothschild ، از جمله NM Rothschild & Sons Ltd در انگلستان و Edmond de Rothschild Group در سوئیس، همچنان در اروپا فعالیت می کنند. این خانواده همچنین دارای بیش از دوازده کارخانه ی شراب سازی در شمال امریکا، اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و استرالیا است.

به طور سنتی، ثروت روتچیلد در شرکت های نزدیک نگه داشته شده است. در قرن 21، هنوز هم شرکت های Rothchild به موفقیت خود ادامه می دهند و درامد سالانه ی آن ها در سال 2016 در حدود € 1،589 میلیون بوده است.

اکثر اعضای خانواده به طور مستقیم در این شرکت ها استخدام می شوند و یا در پروژه هایی که ثروت خانواده را ایجاد می کنند سرمایه گذاری می کنند. موفقیت چشمگیر این خانواده به طور عمده به دلیل علاقه شدید به همکاری، داشتن کارآفرینان برتر و تمرین اصول کسب و کار هوشمند است.

فرزندان Rothschild همچنان به تامین مالی عملیات تجاری جهانی و به تلاش های علمی بشردوستانه کمک می کنند. شعار این خانواده Concordia، Integritas، Industria به معنی “اتحاد، صداقت، صنعت” است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا