آموزشآموزش فروش در بازار نزولی

فروش استقراضی چیست؟

فروش استقراضی را با بررسی مفاهیم اساسی مالکیت سهم و سرمایه گذاری بلند مدت شروع می کنیم

فروش استقراضی چیست؟

در حالی که هر فرد قادر است دارایی مانند سهام، اوراق قرضه، ارز، کالاها و اوراق بهادار ترکیبی را بفروشد، این آموزش عمدتا محدود به موضوع فروش استقراضی سهام است. بنابراین، برای درک فروش استقراضی، با بررسی مفاهیم اساسی مالکیت سهم و سرمایه گذاری بلند مدت شروع می کنیم.

یک شرکت عمومی که سهام آن در بورس اوراق بهادار معامله می شود، عموما دارای ده ها یا صدها میلیون سهام برجسته است که متعلق به سهامداران مختلف آن شامل سرمایه گذاران فردی، سرمایه گذاران نهادی، کارمندان، مدیران و مدیران اجرایی آن هستند. تمام این ذینفعان یک منافع مشترکی دارند که موفقیت پایدار این شرکت است که باید در طول زمان به افزایش سهم خود و ایجاد ثروت برای همه سهامدارانش منجر شود.

از آنجایی که هر فرد می تواند سهام خود را خریداری کند اگر سرمایه ای برای سرمایه گذاری داشته باشد، سرمایه گذاری سهام طولانی مدت یکی از محبوب ترین ابزار برای جمع آوری ثروت است. بر اساس نظرسنجی Gallup در آوریل 2016، 52 درصد از آمریکایی ها گفته اند که قبلا در بازار سهام پول داشته اند (به دلایلی که این رقم به میزان قابل توجهی از سطح مالکیت سهام ایالات متحده در سال 2007 به میزان 65 درصد کاهش یافته است).

اکثر سرمایه گذاران سهام شرکت های مختلف را خریداری می کنند و بسته به ذهنیت تجارتی خود(سرمایه گذاران خرید و نگهداری،) آن ها را به مدت طولانی و یا کوتاه مدت در بازار اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند (تجار روزانه و معامله گران نوسان). خرید سهام به عنوان ” going long” نامیده می شود، در حالی که ” long only ” به معنی سرمایه گذاران است که فقط سهام را خریداری می کنند و آنها را قرض نمی کنند. به عنوان مثال، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری تنها می توانند go long باشند و فروش استقراضی در آن ها ممنوع است.

خرید سهام می تواند به صورت یک حساب نقدی ساخته شود، جایی که سرمایه گذار مبلغ کل خرید سهام را افزایش می دهد؛ یا در یک حساب حاشیه ای (مارجین) که سرمایه گذار بخشی از مبلغ معامله خرید را برای خرید سهام بخرد و بقیه را از کارگزار با استفاده از سهام به عنوان وثیقه بپردازد. از طرف دیگر فروش استقراضی، معمولا فقط در یک حساب حاشیه انجام می شود.

در حالی که سرما یه گذاران به امید افزایش قیمت سهام آن را خریداری می کنند، تریدر ها به امید کاهش قیمت سهام از فروش استقراضی استفاده می کنند. همانطور که گفته شد، در فروش استقراضی شما قادر خواهید بود تا آنچه را که مالکیت آن را ندارید به فروش برسانید. فروشنده استقراضی آن را با قرض گرفتن از یک کارگزار، و فروش بلافاصله سهام در قیمت فعلی بازار می تواند طبق پیش بینی خود ان را با قیمت کمتری خریداری کند و سپس از تفاوت قیمت خرید و فروش سود برده و سهام قرض گرفته شده را پس دهد.

تفاوت قیمت فروش و قیمت خرید نشان دهنده سود یا زیان فروشنده استقراضی است. فرض کنید شما 100 سهم از سهام ABC را در 10 دلار برای هر سهم قرض کنید. پس از یک دوره زمانی، سهام به 5 دلار کاهش یافته است، در آن صورت شما آن را خریداری می کنید. سود ناخالص شما در این فروش کوتاه 500 دلار (($ 10 – $ 5) × 100 سهام است). با توجه به هزینه های فروش کوتاه مدت، سود خالص شما پایین خواهد آمد.

این هزینه ها (به استثنای کمسیون های معاملاتی) چیست؟ بهره مارجین، ، که منافع پرداخت شده در بدهی های حاشیه ای است که برای فروش کاستقراضی مدت صورت می گیرد. سپس هزینه واقعی برای قرض گرفتن سهام وجود دارد، که می تواند برای سهام هایی که به شدت کوتاه هستند و یا برای قرض گرفتن دشوار است، بسیار بالا باشد. به علاوه فروشنده استقراضی نیز باید وام دهنده سهام هر گونه سود سهام یا حقوق اعلام شده در طول دوره وام سهام را پرداخت کند.

در ادامه با مثال فوق، فرض کنید سهامی که شما با 10 دلار خریداری کرده اید و پس از آن قیمت سهام به 22 دلار افزایش پیدا کرده است، در آن زمان تصمیم می گیرید میزان ضرر خود را کاهش دهید تا خطر بیشتری برای حرکت افزایشی آن انجام ندهید. در این مورد، ضرر شما 1200 دلار ([10 تا 22 دلار] × 100 عدد خواهد بود). از لحاظ درصد، ضرر شما 120٪ است، زیرا شما 1200 دلار از سرمایه اولیه 1000 دلاری خود را از دست داده اید. بدیهی است، ضررهای بیش از 100 درصد سرمایه سرمایه گذاری شده شما از لحاظ ریاضی غیرممکن است، زیرا شما می توانید کل سرمایه گذاری خود را از دست بدهید.
در حالی که حداکثر ضرر برای یک سرمایه گذار طولانی مدت، مقدار سرمایه گذاری شده در یک سیستم است، حداکثر ضرر برای یک فروشنده استقراضی، از لحاظ تئوری بی نهایت است، زیرا هیچ محدودیتی برای افزایش قیمت سهام وجود ندارد. این خطر با این واقعیت که در طول فشار خرید یا فروش مورد بحث قرار می گیرد، فروشنده استقراضی ممکن است مجبور باشد موقعیت کوتاه را با قیمت مصنوعی بالا که ممکن است فقط موقتی باشد بپوشاند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا