آموزشراهنمای معاملاتی آپشن

آپشن ها و پارامتر های ریسک

پرداختن به محتویات ابتدایی و ایده ای اولیه قبل از وارد شدن به تمام جزئیات

آپشن ها و پارامتر های ریسک

بهترین راه برای شروع یادگیری هر چیز جدید این است که در گام اول به محتویات ابتدایی آن بپردازید و ایده ای اولیه را در مورد آن قبل از وارد شدن به تمام جزئیات به دست آورید. با این روش شما میدانید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید و کمی درک از پایه و اسس آن خواهید داشت.

در این بخش قبل از بررسی جزیات بیشتر ما نگاهی سطح بالا به پنج اساس مهم Greeks و ششمین آن که توسط تریدر های پیشرفته تر استفاده می شود می اندازیم و همچنین بررسی خواهیم کرد که هر کدام از آن ها چگونه کار می کنند و بررسی های بیشتر را به جلسات بعد موکول می کنیم.

دلتا Delta : تغییرات در قیمت دارایی های پایه

دلتا خطرات مربوط به حرکت قیمت در یک دارایی اساسی را اندازه گیری می کند. آپشن ها ی خرید دارای دلتا هستند که که بین محدوده ی 0 تا 1.0 (1.0 به معنای موقعیت خرید در دارایی پایه است) قرار می گیرند. و آپشن های فروش دلتایی دارند که در محدوده ی بین 1- تا 0 قرار دارد (1- به معنای موقعیت فروش در دارای پایه است).

به عنوان مثال اگر شما قرار داد در سود خرید یا فروش را بخیرید دلتایی در حدود 0.5 دارد که به این معنی است که اگر قیمت پایه 1 پیپ جابه جا شود آپشن قیمت 0.5 پیپ تغییر خواهد کرد و فرض بر این است که بقیه یه چیزها ثابت هستند. اگر قیمت دارایی افزایش یابد، آپشن خرید با 0.5 پیپ افزایش می یابد و آپشن فروش آن به میزان 0.5 پیپ کاهش می یابد.

وگا Vega: تغیرات در نوسانات احتمالی

وگا خطر تغییرات در نوسانات ضمنی و یا پیش بینی انتظارات نوسان قیمت اصلی دارایی را اندازه گیری می کند. در حالی که Delta تغییرات واقعی را اندازه گیری می کند، Vega بر انتظارات تغییرات نوسانات در آینده متمرکز است. نوسانات بیشتر باعث می شود که آپشن ها گران تر باشند. زیرا احتمال بیشتری برای رسیدن به قیمت انجام گزینه در قیمت مشابه وجود خواهد داشت.

به طور مثال، قراردادی که خریداری شده با نوساناتی بلند مدت با وگای مثبت است زیرا زمانی که قیمت کاهش می یابد و زمانی که قیمت افزایش می یابد افزایش می یابد. قرار داد عادی نوسان کوتاه یک Vega منفی است؛ زیرا اگر نوسانات در طول زمان افزایش می یابد، ارزش آن را از دست می دهد. ترکیبی از آپشن ها می تواند موقعیت Vega ایجاد کند که می تواند منفی یا مثبت باشد.

تتا Tetha: تغییرات در فروپاشی زمان

تتا میزان نرخ فروپاشی زمان را اندازه گیری می کند و به دلیل گذشت زمان در آپشن های منفرد همواره منفی است. به محض اینکه یک آپشن توسط یک تریدر خریداری شود، ساعت شروع به تیک زدن می کند و مقدار آپشن بلافاصله شروع به کاهش می کند تا زمانی که در تاریخ انقضا از پیش تعریف شده بی ارزش شود.

به طور مثال، یک آپشن خرید با قیمت 1.00 $ و تتای -0.50 کاهش قیمت 0.05$ را در روز بعد تجربه خواهد کرد و فرض بر این است که هر چیز دیگری برابر است. ارزش تتا منجر به افزایش منفی موقعیت برای موقعیت های بلند مدت می شود، زیرا تاریخ انقضا نزدیک است و با فروپاشی زمان میزان تخريب بیشتري وجود دارد.

گاما Gama: تغییرات در دلتا

گاما میزان تغییرات دلتا را در طول زمان اندازه گیری می کند. از آنجائیکه ارزشهای دلتا به طور دائمی با قیمت دارایی مبنا تغییر می کنند، گاما برای اندازه گیری میزان تغییر استفاده می شود و تریدر ها ایده ای از آنچه در آینده انتظار می رود را به تریدر ها ارائه می دهد. مقادیر گاما برای گزینه های at-the-money بیشتر و برای گزینه های out-of-the-money یا in -the-money هستند کوچکتر است.

در حالی که تغییرات دلتا بر اساس قیمت دارایی های پایه، گاما نشان دهنده میزان تغییر دلتا است. این باعث می شود که گاما برای تعیین ثبات دلتا مفید باشد، که می تواند برای تعیین احتمال دسترسی به قیمت اعتصاب در انقضا مورد استفاده قرار گیرد.

آرهو Rho: تغییر نرخ بهره

آرهو تاثیر تغییرات نرخ بهره را بر قیمت یک آپشن می سنجد. از آنجایی که نرخ های بهره اغلب تغییر نمی کنند، ما در این آموزش به آن نمی پردازیم، اما آنها اغلب در ارزیابی فرصت های آربیتراژ و با گزینه های بلند مدت (مانند اوراق بهادار پیش بینی سرمایه گذار بلند مدت یا LEAPS) که ممکن است با نرخ بهره در طول زمان تحت تأثیر قرار گیرند، استفاده می شوند.

برای مثال، یک تریدر arbitrage ممکن است برای آپشن های خرید بیشتر هزینه کند و برای آپشن هایی که نرخ های بهره افزایش می یابد، کمتر هزینه می شود، زیرا آنها می توانند موقعیت خود را از بین ببرند و سود هر سرمایه آزاد را در نرخ بدون ریسک کسب کنند. همچنین ممکن است یک سرمایه گذار LEAPS هنگام تعیین تاثیر نرخ بهره بالا و یا کاهش در طول سالها به Rho توجه کند.

نگاه به آینده

در بخش بعدی، به جزئیات بیشتری در Delta نگاه خواهیم کرد و نحوه استفاده از آن برای تحلیل آپشن ها را بررسی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا