آموزشراهنمای معاملاتی آپشن

آپشن Greek: ریسک و پاداش تتا Tetha

تتا نشان دهنده ی کاهش ارزش آپشن با گذشت زمان

آپشن Greek: ریسک و پاداش تتا Tetha

تتا نشان دهنده ی کاهش ارزش آپشن با گذشت زمان است. اغلب تریدر ها از آن به عنوان “قاتل خاموش” خریداران آپشن اشاره می کنند، زیرا در طول زمان و به آرامی اتفاق می افتد. ارزش تتا برای آپشن های طولانی همیشه منفی است و همیشه در زمان انقضا دارای ارزش صفر است زیرا زمان فقط در یک جهت حرکت می کند و زمانیکه یک گزینه منقضی می شود زمان تمام می شود.

به عنوان مثال، جدول زیر آپشن های AAPL را نشان می دهد که سه ماه تا زمان انقضایشان باقیمانده و قیمت فعلی آن ها 157.44 دلار است. آپشن خرید in-the-money (آپشنی که در آن قیمت خرید پایین تر از قیمت فعلی دارایی پایه باشد)  با قیمت انجام شده ی 139.00 دارای ارزش تتای -0.025 است که یعنی ارزش آپشن روزانه 0.03 دلار کاهش پیدا می کند. آپشن خرید at-the-money (آپشنی که در آن قیمت خرید برابر با قیمت فعلی دارایی پایه باشد ) با قیمت انجام شده ی 157.50 دلار دارای تتای پایین تری با ارزش  -0.054 است که یعنی با شتاب 0.05 دلاری به صورت روزانه کاهش می یابد.

به نظر می رسد که ارزش های تتا در بلند مدت خطی و صاف هستند، اما با نزدیک شدن به تاریخ انقضای آپشن، شیب آن برای آپشن های at-the-money با شتاب بیشتری حرکت می کند. دلیل آن این است که ارزش فرعی آپشن in-the-money و at-the-money بسیار پایین است زیرا احتمال اینکه قیمت به قیمت انجام شده برسد، بسیار پایین بوده واگر نرسد، ارزش فرعی باید برای مدت کوتاهی قطع شود. ممکن است گزینه های at-the-money  به احتمال زیاد به این قیمت ها برسند، اما اگر این کار را نکنند، ارزش اضافی باید برای مدت کوتاهی کاهش یابد.

نحوه ی تاثیرگذاری تتا بر استراتژی

تتا برای فروشندگان خوب و برای خریدار ها بد است. یک روش برای درک این ایده تصور ساعت شنی است که که یک طرف آن خریدار و در طرف دیگر فروشنده قرار دارد. خریدار باید قبل از اتمام زمانشان تصمیم بگیرد که آیا آپشن مورد نظر را اعمال کند یا نه، اما در عین حال ارزش از طرف خریدار به سمت فروشنده در جریان است. ممکن است این حرکت خیلی سریع نباشد اما به طور مداوم ارزش از طرف خریدار در حال کاهش است.

جدول زیر موقعیت تتا را برای استراتژی های انتخابی معمولی نشان می دهد اما به طور کلی این ها برای دسته بندی بسیار آسان است زیرا در فروش یا فروش خالص همیشه مثبت تتا است و خرید و یا خرید خالص همیشه دارای تتا منفی است.

مهم این است که به یاد بیاورید که فرض Theta بر این است که نوسانات ضمنی و حرکت قیمت ثابت باقی می ماند. در حالی که تتا هر روز از قیمت یک آپشن می کاهد، عوامل دیگری که بر قیمت گزینه تاثیر می گذارند مانند نوسانات نیز بر ارزش تاثیر خواهند گذاشت. به عبارت دیگر، هنگام تحلیل یک استراتژی نمیتوانید تنها به Theta به طور جداگانه نگاه کنید.

خط پایانی

تتا نشان دهنده ی کاهش زمان یک آپشن به صورت روزانه است و به طور کلی، بالاترین تتاها در at-the-money یافت می شوند. تریدر های آپشن باید بدانند چگونه تتا موقعیت های آپشن های خود را تحت تاثیر قرار می دهد، به ویژه در موقعیت های خرید که به تاریخ انقضا نزدیک می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا