آموزشراهنمای معاملاتی آپشن

آپشن Greeks

برای ارزیابی خطرات و پاداش دادن به هر نوع استراتژی استفاده می شود

آپشن Greeks

ترید آپشن ها بدون شناخت Greeks مانند پرواز با هواپیمایی است که نحوه ی خواندن دستور عمل آن را بلد نباشید. ممکن است زمانی که همه چیز به آرامی در جریان است هیچ مشکلی نداشته باشید، اما در صورت بروز هر گونه مشکل سفرتان به تصادف و سوختن هواپیما ختم می شود.

متاسفانه بسیاری از تریدر های آپشن بدون هیچ گونه اطلاعات ابتدایی از مفاهیم Greeks، delta، gamma، theta، vega و rho کورکورانه ترید می کنند. شاید نام های پیچیده و فرمول های ریاضی چندان مهم به نظر نرسند، اما در واقع، مورد مهم تر این است که بدانیم که این عدد ها چه عملکردی دارند و نشان دهنده ی چه چیزی هستند تا اینکه چگونه محسابه می شوند.

این آموزش به شما کمک می کند که Greeks را درک کنید و از آنها برای ارزیابی خطرات و پاداش دادن به هر نوع استراتژی استفاده کنید. و همچنین اقدامات درست را برای جلوگیری از زیان و یا افزایش سود پس از معاملات انجام دهید.

در ابتدا، آپشن چیست؟

آپشن به خریدار حق خرید و فروش یک دارایی معین در یک دوره ی زمانی و قیمت مشخص را می دهد. بیایید قبل از اینکه نگاهی به دارایی های مالی داشته باشید، ببینیم چگونه این به یک مثال خاص مانند خرید یک خانه قبل از نگاه به دارایی های مالی مربوط می شود.

فرض کنید شما علاقه مند به خرید یک خانه جدید هستید. شما قبلا خانه کامل را پیدا کرده اید، اما در حال حاضر پولی برای پرداخت آن ندارید، بنابراین شما یک آپشن را می خرید. این آپشن به شما اجازه می دهد که خانه را برای یک قیمت تعیین شده از 100،000 دلار در یک زمان معین خریداری کنید.

قیمتی که برای آپشن پرداخت می کنید به عوامل مختلف بستگی دارد. اگر قیمت مسکن در هر سال دوبرابر شود، انتظار می رود که برای آپشن قیمت بیشتری را نسبت به زمانی که قیمت ها نسبتا بدون تغییر باشد پرداخت کنید. به طور مشابه، آپشن ها برای خرید خانه در یک سال احتمالا خیلی ارزان تر از حق خرید در 10 سال آینده خواهد بود. این عوامل در مورد آپشن های خرید دارایی های مالی نیز به صورت مشابه به کار می رود.

قیمت گذاری آپشن ها

سه عامل وجود دارد که بر قیمت آپشن تاثیر می گذارد:

  • تغییر قیمت در دارایی پایه.
  • تغییرات در نوسانات ضمنی در دارایی پایه.
  • افت ارزش زمانی از آپشن.

این عوامل بر خریداران و فروشندگان آپشن به روش های مختلفی تأثیر می گذارد:

تاثیر این عوامل بر قیمت گذاری گزینه ها به استفاده از Greeks خلاصه می شود، که کلماتی فانتزی برای مقادیر عددی هستند که کمک به مشخص کردن اندازه ریسک و پاداش آپشن یا استراتژی ارائه شده، می پردازند. تریدر های آپشن از Greeks برای افزایش سرعت و درک آسان پیچیدگی ها های متقابل این فاکتورها استفاده می کنند.

کسانی که با مدل های قیمت گذاری آپشن مانند مدل Black-Scholes آشنا هستند ممکن است متوجه شوند که نرخ های بهره در قیمت گذاری ها نقش دارند. در حالی که در این مقاله به نحوه ی تاثیر نرخ های بهره بر محاسبات می پردازیم، خوب است بدانید که آن ها معمولا در طراحی استراتژی های معمولی و نتایج نقسی ندارند. بنابراین در اکثر بخش های اموزشی به آن ها اشاره ای نخواهد شد.

نحوه دهی کمک Greek

در بسیاری از آموزش های آپشن، از calendar spreads به عنوان استرتتژی مقدماتی استفاده می کنند. با خرید همزمان دو آپشن از یک نوع و با انقضاء مختلف، تریدر های آپشن با چشم اندازی خنثی می تواند از یک بازار جانبی سود کسب کنند.

بعضی از این آموزش ها نشان می دهد که چگونه Theta که اندازه گیری تاثیر تأخیر زمان را نشان می دهد موقعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، اما هزینه پنهان این استراتژی در واقع از Vega است که اندازه گیری تاثیر بی ثباتی ضمنی را انجام می دهد. اگر شما آپشن در سود ماه پیش رو و آپشن در سود ماه پیشین را فروخته اید ، ارزش وگا این آپشن ها بی ثباتی بلند خالص است.

این به این معنی است که کاهش نوسانات ضمنی، با فرض اینکه همه چیز ثابت باقی بماند، باعث از بین رفتن موقعیت خواهد شد. در واقع، تغییرات کوچکی در ارزشهای Vega می تواند تأثیر بیشتری نسبت به ارزشهای Theta داشته باشد. عدم درک Vega در این موارد می تواند بسیار پرهزینه باشد، زیرا ممکن است درک نکنید که چرا آپشن در حال از دست دادن ارزشش است.

با نگاه به آینده

ادامه این آموزش در هر یک از Greek بزرگ شیرجه می زند و توضیح می دهد که چگونه می توانند در تعیین خطر و پاداش موقعیت به ما کمک کنند. سپس، ما به تعامل بین این Greek ها نگاه خواهیم کرد و نحوه استفاده آنها در عمل برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت شما در هنگام ترید آپشن ها را ررسی می کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا