آموزشقیمت گذاری آپشن

نمودار سود و زیان

یک تصویر بصری از استراتژی سود و ضرر احتمالی آپشن در یک نقطه ی معین در زمان است

نمودار سود و زیان

نمودار سود و زیان، یا نمودار ریسک، یک تصویر بصری از استراتژی سود و ضرر احتمالی آپشن در یک نقطه ی معین در زمان است. تریدر های آپشن از نمودارهای سود و زیان برای ارزیابی چگونگی عملکرد یک استراتژی در طیف وسیعی از قیمت ها و درک نتایج بالقوه استفاده می کنند. به دلیل طبیعت بصری یک نمودار، تریدر ها می توانند سود و زیان بالقوه و خطر و پاداش پوزیشن را در یک نگاه ارزیابی کنند.

برای ایجاد یک نمودار سود و زیان، باید مقادیر را در امتداد محورهای X و Y ترسیم کنید. محور افقی (محور x) قیمت های پایه را نشان می دهد، به ترتیب با قیمت های پایین تر در سمت چپ و قیمت های بالاتر به سمت راست نشان داده می شود. قیمت اصلی فعلی معمولا در این محور قرار دارد. محور عمودی (محور Y) نشان دهنده ارزش بالقوه سود و زیان برای موقعیت است. نقطه شکست (که نشان دهنده ی عدم سود و ضرر است) معمولا در محور Y است، سود نیز در بالای این نقطه (بالاتر در امتداد محور Y) و زیان های زیر این نقطه (پایین در محور) نشان داده شده است. شکل 8 ساختار اصلی نمودار سود و زیان را نشان می دهد.

شکل 8: ساختار اصلی یک نمودار سود و زیان. هر مقداری که در بالای محور x قرار دارد، نشان دهنده ی افزایش است؛ هر مقداري که در زير آورده شده، نشان دهنده از دست دادن است.

خط آبی (در زیر) نشان دهنده سود و ضرر بالقوه در محدوده ی قیمت های اساسی است. برای ساده تر شدن، ما با نگاهی به پوزیشن سهام بلند مدت با 100 سهم می پردازیم. فرض کنید یک سرمایه گذار 100 سهم را به ازای 25 دلار خریداری کرده است، که مجموعا هزینه ای 2500 دلاری است.نمودار شکل 9 نشان دهنده ی سود و زیان بالقوه ی این پوزیشن است. هنگامی که خط آبی در قیمت 25 دلار (هزینه هر سهم) است، توجه داشته باشید که ارزش سود و زیان 0.00 دلار است (بدون شک). با افزایش قیمت سهام، سود نیز افزایش می یابد؛ برعکس، با کاهش قیمت، زیان ها افزایش می یابد. از آنجا که در تئوری هیچ محدودیتی برای قیمت سهام وجود ندارد، خط گراف نشان دهنده یک فلش در انتها است.

شکل 9: یک نمودار سود و زیان برای یک سهام فرعی (این در هیچ کمیسیون یا هزینه کارگزاری فاکتور نمی باشد).

به نظر می رسد که با آپشن ها نمودار کمی متفاوت است، از آنجا که خطر ریسک شما محدود به پریمیوم شما برای آپشن پرداخت می شود. در مثال نشان داده شده در شکل 10 یک گزینه تماس با قیمت انجام گزینه 50 دلار و هزینه 200 دلار (برای قرارداد) است. خطر ریسک 200 دلار است که برابر با پریمیوم است. اگر آپشن بی ارزش منقضی شود (به عنوان مثال، قیمت سهام در زمان انقضا 50 دلار بود)، ضرر آن 200 دلار است، همانطور که توسط خط آبی تقاطع محور y در مقدار منفی 200 نشان داده شده است. در این مورد، سرمایه گذار با پرداخت پریمیوم 200 دلار «ضرر»، که با افزایش قیمت سهام (برابر با سود 200 دلار) جبران خواهد شد.

شکل 10,نمودار سود و زیان برای یک موقعیت بلند مدت.

لازم به ذکر است که مثال فوق یک نمودار معمولی برای یک خرید طولانی را نشان می دهد؛ هر استراتژی آپشن مانند خرید بلند مدت پروانه ها دارای یک نمودار سود و زیان است که ویژگی سود و ضرر و زیان آن استراتژی خاص را مشخص می کند.

شکل 11، از وب سایت Options Industry Council، گرفته شده است، راهبردهای آپشن های مختلف و نمودارهای سود و زیان مربوطه را نشان می دهد.

اکثر پلتفرم های معاملاتی آپشن ها و نرم افزار های تجزیه و تحلیل، به شما اجازه ی ایجاد نمودار سود و زیان برای آپشن های خاص را می دهد. علاوه بر این، نمودار ها را می توان با دست و با استفاده از نرم افزار Microsoft Excel ، و یا با خرید ابزاراهای تجزیه و تحلیل قابل دسترس ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا