آموزشقیمت گذاری آپشن

Greek ها

مقادیر آماری هستند که ریسک مربوط به قرارداد آپشن را در ارتباط با برخی متغیرهای اساسی اندازه گیری می کنند

Greek ها

بسیاری از تریدرهای آپشن، برای محاسبه ی موقعیت های آپشن و تعیین حساسیت آن ها به Greek ها تکیه می کنند. Greek ها مجموعه ای از مقادیر آماری هستند که ریسک مربوط به قرارداد آپشن را در ارتباط با برخی متغیرهای اساسی اندازه گیری می کنند. Greek های محبوب شامل دلتا، وگا، گاما و تتا هستند. Rho ارزش دیگری است که شما ممکن است با آن برخورد کنید.

دلتا – حساسیت به قیمت پایه

دلتا محبوب ترین آپشن Greek است که حساسیت قیمت گزینه را نسبت به تغییرات قیمت دارایی پایه ارزیابی می کند و تعداد امتیازاتی است که انتظار می رود قیمت قیمت برای هر یک از تغییرات در یک مبنای پایه حرکت کند. دلتا مهم است زیرا نشان می دهد که ارزش آپشن به دلیل نوسانات قیمت در ابزار مبنایی تغییر خواهد کرد، در حالی که همه متغیرهای دیگر ثابت باقی می مانند.

دلتا معمولا به عنوان یک مقدار عددی بین 0.0 و 1.0 برای آپشن های خرید و 0.0 و -1.0 برای آپشن های فروش نشان داده می شود. به عبارن دیگر، آپشن های دلتا برای آپشن های خرید همیشه مثبت و برای آپشن های فروش همیشه منفی هستند. آپشن های خریدی که در موقعیت out-of-the-money هستند، ارزش دلتایی نزدیک به 0.0 دارند. آپشن های خرید in-the-money دارای ارزش دلتایی نزدیک بخ 1.0 می باشند. لازم به ذکر است که مقادیر دلتا را می توان به عنوان اعداد کامل بین 0.0 تا 100 برای آپشن های خرید و 0.0 تا -100 برای آپشن های فروش نشان داد.

وگا – حساسیت به نوسانات پایه ای

Vega حساسیت گزینه را به تغییر در نوسانات زیرزمینی محاسبه می کند و نشان دهنده مقداری است که قیمت گزینه در واکنش به تغییر 1٪ در نوسانات بازار پایه تغییر می کند. Vega حساسیت آپشن را نسبت به تغییر در نوسانات پایه ای محاسبه می کند و نشان دهنده مقداری است که قیمت آپشن در واکنش به تغییر 1٪ در نوسانات بازار پایه تغییر می کند. هرچه زمان بیشتری تا انقضای آپشن وود داشته باشد، تاثیر بیشتری بر نوسانات قیمت خواهد داشت.
از آنجا که افزایش نوسانات نشان می دهد که ابزار پایه بیشتر احتمال دارد که ارزش های بزرگ را تجربه کنند، افزایش نوسانات به ترتیب ارزش یک آپشن را افزایش می دهد. برعکس، کاهش نوسانات بر ارزش آپشن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

(یادداشت سردبیر: نویسندگان یونانی زبان اشاره می کنند که هیچ حرف واقعی یونانی با نام وگا وجود ندارد. نظریه های مختلفی در مورد چگونگی این نماد، که شبیه حرف یونانی است، پیدا شده است.

گاما – حساسیت به دلتا

گاما حساسیت دلتا را در پاسخ به تغییرات قیمت در ابزار پایه ای اندازه گیری می کند و نشان می دهد که چگونه دلتا نسبت به هر تغییر قیمت پایه ای تغییر خواهد کرد. از آنجا که مقادیر دلتا در نرخ های مختلف تغییر می کنند، گاما برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل دلتا مورد استفاده قرار می گیرد. گاما برای تعیین اینکه دلتای آپشن پایدار چگونه است: مقادیر بالاتر گاما نشان می دهد که دلتا می تواند به شدت در پاسخ به حرکت های کوچک حتی در قیمت های پایه ای تغییر کند.
گاا برای آپشن هایی که در at-the-money هستند بالاتر و برای آپشن هایی که در in-the-money هستند پایین تر است. مقادیر گاما به طور کلی کوچکتر از تاریخ انقضا هستند؛ آپشن هایی با انقضاء طولانی کمتر به تغییرات Delta حساس هستند. به عنوان روش های انقضا، مقادیر گاما به طور معمول بزرگتر هستند، زیرا تغییرات دلتا تاثیر بیشتری دارند.

تتا – حساسیت به کاهش ارزش زمان

تتا اندازه گیری ارزش یک آپشن است که تئوری مقدار دلاری است که یک آپشن هر روز با گذشت زمان از دست می دهد، فرض بر این قیمت و نوسانات اساسی ثابت باقی می ماند. زمانی که آپشن ها at-the-money هستند تتا افزایش می یابد و زمانی که آپشن ها in- and out-of-the money کاهش می یابد. خرید های طولانی و فروش دادن طولانی معمولا دارای تتا منفی هستند؛ خرید ها و فروش های کوتاه مدت تتا مثبت خواهند داشت. ابزاری مانند سهام که ارزش آن با گذشت زمان کاهش نمی یابد، ، تتا صفر خواهد بود.

پلتفرم های ترید و تجزیه تحیل و همچنین ماشین حساب آنلاین، مقادیر جاری آپشن را برای تریدرهای آپشن فراهم می کنند. به عنوان مثال، شکل 12، دلتای، گاما، تتا، وگا و Rho را برای هر دو گزینه خرید و فروش می دهد. این مقادیر همانن متغیرهای دیگر مانند قیمت انجام گزینه، تغییر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا