آموزشآموزش رمز ارزامنیتبلاکچین

بلاک هش شده چیست ؟

اطلاعات رمزنگاری شده در بلاک جدید

بلاک هش شده چیست ؟

هر بلاک در زنجیره بلاک دارای چند قسمت است که پس از آماده سازی و رمزنگاری با تایید بقیه کاربران یا همان ماینرها، با توجه به رعایت تمامی فاکتورها و الزامات تعیین شده، در زنجیره ثبت می گردد.

اطلاعات کد و رمز شده بلاک قبلی به بلاک جدید نیز منتقل می گردد. سپس تمامی درخواست های جدید برای انتقال ها و معاملات جدید به اطلاعات رمز شده گذشته اضافه شده و طی فرایندی به صورت کد هش شده درمی آید.

پس از مدتی کوتاه که بلاک جدید در زنجیره قرار بگیرد دیگر اطلاعات رمز شده آن را به هیچ عنوان نمی توان تغییر داد و با گذشت زمان امنیت اطلاعاتی آن بلاک بالا می رود، چرا که اطلاعات آن بلاک در بلاک هی جدید کپی شده و به صورت عمومی منتشر می شود.

پس هر بلاک را می توان به صورت دفترچه جامعی از دادوستدهای جدید و اطلاعات کامل گذشته در نظر گرفت. هر دادوستد یه صورت برگی از درخت مرکل (Merkle Tree) در می آید که این درخت روشی است تا به راحتی بتوان هر مبادله ای را ثبت و کنترل نمود.

بلاک هش شده - برای اینکه این بلاک کد شده دارای پیچیدگی های لازم باشد باید مقدار و نرخی زیر ترشولد (Threshold) مورد نظر بلاک چین تولید کند

سپس هر برگ از این داده ها که شامل یک انتقال مبلغ یا مراوده مالی است را رمز کرده در مجموع یک کد هش شده در می آید که مجموع آنها که به عنوان ریشه و گره ابتدایی درخت مرکل محاسبه می شود.

سپس به همراه کد یکبار مصرف (Nonce)، که نمونه آن در بانکداری اینترنتی استفاده میشود، زمان تشکیل این بلاک جدید و اطلاعات گذشته و شماره ورژن بلاک چین در قالب یک بلاک جدید به صورت کد هش شده در می آید.

برای اینکه این بلاک کد شده دارای پیچیدگی های لازم باشد باید مقدار و نرخی زیر ترشولد (Threshold) مورد نظر بلاک چین تولید کند که برای این کار باید دارای تعداد اعداد صفر 0 بالایی باشد که در قالب هش (Hash Function) در آمده باشد.

برای اینکه کار می توان از کد یکبار مصرف (Nonce) بهره جست به صورتی که در هر بار تلاش می توان این کد را بازیابی کرد و از کد جدید استفاده کر تا نرخ زیر ترشولد را در زمان معین شده تولید کرد. در بیت کوین از هش کدینگ SHA-256 استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا