آموزشآموزش رمز ارزآموزش ماینینگارزهای دیجیتالاستخراجبلاکچین

اثبات سهام (Proof of Stake) چیست ؟

میزان اعتبار ماینر در انجام استخراج بر اساس مقدار دارایی

اثبات سهام (Proof of Stake) چیست ؟

اثبات سهام (Proof of Stake) در ابتدا برای مقابله با دستکاری، کلاهبرداری و حمله هایی که از طرف ماینرهایی که از استخر استخراج استفاده می کنند طراحی شد.

در این روش، ماینرهایی که دارایی بیشتری دارند، به نسبت دارایی خود به کل اعتبار موجود در سیستم می توانند عمل استخراج را انجام دهند. برای مثال ماینری 5% اعتبار کل موجود در سیستم را دارد پس می تواند 5% بلاکها را ثبت و استخراج کند.

در روش اثبات انجام کار (Proof of Work)، ماینرها به تناسب توانایی در محاسبات و تایید بقیه ماینرها می تواند هر مقدار که توانایی در تولید بلاک جدید دارد را استفاده کند.

اثبات سهام (Proof of Stake) در ابتدا برای مقابله با دستکاری، کلاهبرداری و حمله هایی که از طرف ماینرهایی که از استخر استخراج استفاده می کنند طراحی شد

برای انجام محاسبات لازم، مایندها باید سخت افزارهای قوی استفاده کنند که به مقدار قابل توجهی برق و نگهداری احتیاج دارد. بر همین اساس، برای تامین مخارج استخراج، ماینرها به تبدیل ارز بیت کوین خود به پول فیات (Fiat Money) اقدام می کردند که به کاهش ارزش بیت کوین می انجامید.

ممکن بود که ماینری با استفاده از استخر استخراج توانایی قابل توجهی به دست آورد و 51% اثبات انجام کار کل سیستم را در دست بگیرد.

پس این ماینر می تواند براحتی بلاک های جدید را فقط با تایید خود به وجود آورد که این یعنی توانایی کامل جهت هک و دستکاری سیستم، چرا که این ماینر شاید هیچ دارایی بیت کوین قابل ذکری در ختیار نداشته باشد پس اهمیت چندانی به ارزش بیت کوین ندهد.

در مقابل اگر حتی ماینری بتواند 51% کل اثبات سهام سیستم را بدست آورد، این نشان می دهد که وی دارایی 51% کل سیستم را در اختیار دارد، پس اگر ارزش بیت کوین افت کند آنگاه ارزش دارایی فرد نیز کم می شود و از هر ماینر دیگری، این ماینر ضرر خواهد کرد.

پس وی برای افزایش سرمایه خودش هیچگاه اقدام به دستکاری و از بین بردن اعتبار سیستم، که به افت و از بین رفتن ارز و سیستم می شود، دست نخواهد زد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا