آموزشنوسان آپشن

شاخص متضاد

نوسانات احتمالی IV برای سنجش حالات سرمایه گذاران مورد استفاده قرارمی گیرد

شاخص متضاد

نوسانات احتمالی (IV) می تواند به عنوان یک ابزار برای سنجش چگونگی حالات سرمایه گذاران مورد استفاده قرار گیرد. همانند دیگر ابزار های سنجش بازار، این می تواند به پیش بینی نقاط عطف بازار کمک کند. در این درس، ما برخی از نمونه هایی را که چگونگی ارتباطات IV با حرکتهای گذشته و آینده را ارائه خواهیم داد. ما از شاخص نوسان CBOE (VIX) برای این روند استفاده خواهیم کرد.

VIX در سال 1993 معرفی شد و از آن زمان به یکی از رایج ترین روش ها برای تعیین احساسات و نوسان سرمایه گذاران در بازار سهام تبدیل شده است. این یک معیار از نوسانات ضمنی است که انتظارات بازار از نوسانات 30 روزه را که در آپشن های نزدیک در شاخص S & P 500 نشان داده شده است، ترسیم می کند.

در نمونه های این فصل، ما قیمت های بسته شده ی هر هفته را استفاده می کنیم. با این حال، تجزیه و تحلیل فرکانس بالاتر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این به این معناست که سطح VIX یا IV در سهام نیز می تواند برای فریم های کوتاه تر و حتی روزانه ردیابی شود. صرف نظر از این، می توان از این سطوح برای شناسایی شرایط خرید و فروش در کوتاه مدت استفاده کرد و در هر یک از این موارد، اغلب تغییرات به میانگین کوتاه مدت IV رخ می دهد.

IV یک اندازه از جمعیت سرمایه گذاران است.

نوسانات احتمالی (IV) می تواند به عنوان یک ابزار برای سنجش چگونگی حالات سرمایه گذاران مورد استفاده قرار گیرد و می تواند با فرکانس بالا به شدت نوسان کند. به بیان ساده تر، این شاخص مشخص می کند که آپشن ها در شاخص S & P 500 تا چه اندازه گران هستند. داده های تاریخی برای مقایسه در صندوق Chicago Board Options Exchange (CBOE) در دسترس است.

شکل 1 نشان دهنده نوسانات ضمنی VIX بین سال های 1990 تا 2006 است. در پایین ترین دوره های بازار خرس (در سالهای 2000 تا 2002)، افزایش شدیدی بالاتر از 40 قرار دارند. همانطور که سرمایه گذاران بیشتر می ترسند، VIX به طور چشمگیری افزایش می یابد.

شکل 1: شاخص نوسانات ضمنی VIX بین سال های 1990 تا 2006 را نشان می دهد. توجه داشته باشید که در طول بدترین دوره بازار نزولی در طی سال های 2000 تا 2002 افزایش شدید بیش از 40 با افزایش ترس سرمایه گذاران جهت گرفت.

ترس سرمایه گذاران با بازارهای نزولی و افزایش در VIX ارتباط دارد. با از بین رفتن ترس، VIX نیز کاهش می یابد. با این حال، سطوح پایین در بلند مدت در VIX با بازار های صعودی ارتباط دارد و سطوح VIX که بسیار پایین هستند، ممکن است نشانه پیشرفت بزرگ بازار باشد. این مسئله در شکل 2 نشان داده شده است. در سال های 1994 و 2004، VIX زیر 20 باقی ماند زیرا بازار گرایش های شدید صعودی را به وجود آورد.

شکل 2: S & P 500 در کنار سطح VIX. در اینجا این امکان وجود دارد تا ببینیم که چگونه قیمت و نوسانات به یکدیگر مربوط است. نمونه ای از بزرگ ترین سهام ها که از بازار تقلید می کنند، در هنگام کاهش قیمت، نوسان (VIX در این مورد) افزایش می یابد و برعکس.

همانطور که در شکل بالا دیده می شود، VIX تمایل به واکنش به کاهش های شدید در S & P دارد. در طول بحران بزرگ بازار (1997، 1998، 2001، 2002)، VIX به شدت افزایش یافت. این مسئله نشان داد که رسیدن به پایین ترین سطح بازار نزدیک است. از آنجا که آپشن ها از سال 1980 به بعد معامله شده اند و VIX تقریبا یک دهه بعد آن ساخته شده است، همچنین امکان دوباره ساختن شاخص VIX وجود دارد و CBOE دارای تاریخچه قابل دانلود کامل است. برای مثال، در طی سقوط بازار در سال 1987، VIX به سطح بالاتر از 100 افزایش یافت. حتی در روز 20 اکتبر 1987، به قیمت روزانه 172.79 پوند (این بر اساس آپشن های S & P 100 بود نه آپشن S & P 500) نیز رسیده بود. VIX روش خود برای استفاده از آپشن S & P 500 را به جای آپشن های S & P 100 تغییر داده است.

VIX بهتر است با میانگین های متحرک مشاهده شود، زیرا دارای چرخه روند طولانی مدت است. شکل 3 نشان دهدنده ی VIX با میانگین متحرک از سطح 10 تا 50 روزه است. این به ما اجازه می دهد که سطوح افراطی کوتاه مدت را بهتر مشخص کنیم، و این نشان می دهد که بازار ها بیش از حد خرید و فروش می شوند.

شکل 3: نمودار روزانه VIX و S & P 500. هنگامی که میانگین متحرک 10 روزه VIX به دور از میانگین متحرک 50 روز حرکت می کند، همانطور که توسط فلش های سیاه کوچک نشان داده شده است، S & P 500 به طور معمول اصلاحی را تجربه می کند.

همانطور که در شکل 3 دیده می شود، افزایش های VIX با یک میانگین متحرک 10 روزه هموار می شوند. با افزایش متوسط میانگین 10 روزه از میانگین 50 روزه حرکتی، شرایط بازار نزول می یابد. هنگامی که میانگین متحرک 10 روزه پایین تر از میانگین متحرک 50 روزه می رود، شرایط بازار صعودی است. با این حال، هنگامی که انحراف از میانگین های 10 و 50 روزه کشیده می شود، بازگشت به میانگین به زمانی که میانگین حرکت 10 روزه به سطح میانگین 50 روزه می رسد، رخ می دهد. روشی كه اين چرخه عمل مي كند، ابزاري براي زمانبندي نوسانات بازار به عنوان يك شاخص متضاد است.

خط پایانی

در این فصل، ما بررسی کردیم که نوسانات ضمنی VIX برای آپشن های شاخص S & P 500 می تواند برای شناسایی بخش های بیش از حد خرید و فروش در شاخص استفاده شود. ما دیدیم که چگونه دو شاخص (یعنی VIX و S & P 500) به صورت مجاور به یکدیگر حرکت می کنند و می توان با استفاده از میانگین های متحرک متغیر به قیمت روزانه VIX، از یک روش مخالف استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا