آموزشآموزش رمز ارزبلاکچین

زنجیره بلاک یا بلاک چین BlockChain چیست ؟

مفاهیم پایه ای در شناخت بلاک چین و کاربرد بلاک چین در رمز ارزها

بلاک چین چیست ؟

پاسخ به این سوال نیاز به آشنایی با برخی از مفاهیم مهم دارد ،اما به زبان ساده می توان گفت بلاک چین همان تکنولوژی است که برای ارز های دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می شود. در واقع با این تکنولوژی می توان اطلاعات کامل معاملات، داد و ستد و تاریخچه تمام مبادلات را در بلوک های به هم وصل شده نگهداری کرد.

بلاک چین یا زنجیره بلاک - بلاک چین همان تکنولوژی است که برای ارز های دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می شود ماینر ارز دیجیتال اموزش بلاک چین

این زنجیره در دوره های مشخص در حال رشد است که اطلاعات مبادلات جدید به مبادلات قدیمی اضافه می شود.

در این تکنولوژی احتمال دستبرد اطلاعات یا تغییر آنها تقریبا صفر است و تمام اطلاعات به صورت کد های معادلات هش (Hash Function) در تمام کامپیوترها و شبکه وجود دارد پس اگر فردی یا حتی گروهی اقدام به تغییر اطلاعات و دزدی نماید آنگاه به دلیل وجود اختلاف اطلاعاتی و رمزگشایی نادرست اطلاعات موجود، به سرعت قابل ردیابی است و از چرخه حذف خواهد شد.

اولین بار این تکنولوژی توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در عرضه بیت کوین در سال 2008 طراحی شد که یک سال بعد در سال 2009 به پیاده سازی نهایی انجامید. استفاده از بلاک چین باعث از بین رفتن احتیاج به لدجر (Ledger) مرکزی و مشخص شد که این باعث افزایش امنیت و اعتماد در مبادلات می گردد.

در واقع به جای اینکه یک سازمان یا گروه مشخص اقدام به ثبت و تایید مبادلات کنند، مبادلات تجاری و دادوستد ها با وجود سیستم مجازی که در تمام شبکه به صورت کد است تایید و انجام می گردد.

در این زنجیره بلوکها، اطلاعات کد شده شامل تمام مبادلات کد شده گذشته به همراه معاملات و دادوستد های جدید می باشد. در این زنجیره معدنکاران یا ماینرها (Miner) سعی در اضافه کردن بلوک ها دارند تا مبادلات جدید را خودشان ثبت کرده و از مزایای این کار بهره مند شوند و درآمد کسب کنند.

بلاک چین - در این زنجیره بلوکها، اطلاعات کد شده شامل تمام مبادلات کد شده گذشته به همراه معاملات رمز ارز بلاک چین چیست پی دی اف block chain

در واقع ماینرها در رقابت برای ثبت بلوک های جدید هستند و سیستم با در نظر گرفتن برخی فاکتور ها مانند کیفیت کد کردن (پیچیدگی) اطلاعات، رزومه ماینر و رعایت نرخ های جدید اطلاعات کد شده در زمان معیین، بهترین ماینر را انتخاب کرده و بلوک تولید شده آن ماینر را به زنجیره اضافه می کند.

ممکن است دو یا چند ماینر دارای شرایط مساوی باشند که در این صورت به ازای هر یک از ماینر ها یک بلوک در شاخه متفاوت اضافه کند که پس از گذشت زمان و تشکیل بلوک بعدی، با تغییر رتبه ماینرهای مساوی، بالاخره یک شاخه را به عنوان مسیر اصلی انتخاب کرده و ما بقیه را فاقد اعتبار برای ادامه زنجیر کند.

هیچگاه رتبه دو یا چند ماینر پس از گذشت زمان برابر نخواهد ماند. با تمامی مطالب بالا می توان گفت که بلاک چین یک پروتکل شبکه ای امن می باشد که دادوستدها را در محیطی عمومی، قابل اطمینان و ماندگار بین دو یا چند کاربر مدیریت کرده و انجام می دهد.

با استفاده از تکنولوژی های قوی و زیر ساخت های مناسب، این روش جدید می تواند جایگزین مناسبی برای سیستم های بانکی قدیمی باشد.

شاید در ابتدا از این روش برای انتقال چند معامله بین افراد مشخص استفاده می شده است اما اکنون با ارتقاء الگوریتم ها و با پیشرفت فاکتورهای مختلف آن می توان کلیه سیستم های مبادلات در جهان را از این طریق انجام داد.

در یک زنجیره بلوک ها (بلاک چین) تعداد زیادی ماینر در حال کار هستند که می تواند بلاک های جدید را تولید کنند. در این مرحله ما باید برخی از مفاهیم مهم این سیستم را مد نظر قرار دهیم.

  • شبکه بلاک چین از اتصال گره هایی مستقل تشکیل شده است که اطلاعات به صورت پیغام هایی عمومی در شبکه بین گره ها منتقل می شوند.
  • هر گره اطلاعات بلاک چین خود را ثبت کرده و به گره بعدی نیز آن را منتقل می کند.
  • بین گره ها، با اینکه ممکن است اتصال مسقیم وجود نداشته باشد، مسیر وجود دارد.

بلاک چین - در یک زنجیره بلوک ها (بلاک چین) تعداد زیادی ماینر در حال کار هستند که می تواند بلاک های جدید را تولید کنند  فناوری بلاک چین blockchain تولید بلوک لدجر در بلاک چین

در اطلاعات گره، مبادلات و داد و ستدهای کاربران تازه به علاوه تمام اطلاعات کد شده یا همان اطلاعات هش شده بلاک قبلی وجود دارد که در مرحله آخر، قبل از جهت انتشار و اعلام عمومی، با کمک هش فانکشن (Hash Function) قوی اطلاعات رمزنگاری می شوند.

پس در یک مسیر خطی اطلاعات رمز شده گذشته به همراه داد و ستدهای تازه در یک بلوک ثبت می شود و پس از عبور از پروسه رمزنگاری جدیدی به زنجیربلاک اضافه می گردد.

به دلیل اینکه رمزنگاری اطلاعات قدیم هر کدام پروسه خاص خود را داشته است، پس شکستن کد و تغییر آن بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن می باشد و حتی اگر این کار صورت بگیرد، به دلیل وجود کپی اطلاعات در هر بلوک و عدم تطابق آن با بلوک های دیگر، دستکاری اطلاعات به سرعت آشکار شده و قابل ردیابی می باشد.

به این صورت پس از اولین بلوک موجود در زنجیره، تمامی اطلاعات در هر بلوک تکرار شده و به آن معاملات و دادوستد های جدیدی اضافه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا